(Let yourself) fall

Met de metafoor van de val maakt curator Ief Spincemaille een tentoonstelling over het (on)vrijwillig opgeven van wat zeker, vertrouwd en gekend is. Tegelijk is de tentoonstelling zelf er ook een belichaming van. Hij trekt de lijn van de val resoluut door in de selectie van het werk, in het tentoonstellingsconcept en de ervaring van het publiek. (Let yourself) fall is een tentoonstelling in twee (val)bewegingen: een tentoonstelling van elf dagen in de Benedictijnenabdij Keizersberg en een installatie van dezelfde kunstwerken in de Leuvense Universiteitsbibliotheek.

De val als metafoor voor verschillende thema’s: van heremieten tot vluchtelingen

De val als metafoor voor verschillende thema’s: van heremieten tot vluchtelingen

Met de metafoor van ‘de val’ cureert Ief Spincemaille een tentoonstelling over het (on)vrijwillig opgeven van wat gekend en vertrouwd is. (Let yourself) fall gaat over een kantelende wereld waar niets nog zeker lijkt. Over talloze vluchtelingen die over land en zee dwalen op zoek naar een betere plek. Maar ook over zwervende kunstenaars, wetenschappers, ambachtslieden die zich hervestigen en hun praktijk vorm geven in een andere context. Buiten het klassieke museum of laboratorium, in allerhande collectieven, participatieve buurtprojecten, verrassende allianties... (Let yourself) fall gaat over een verlangen naar, en vrees voor wat onbekend en veraf is.

(Let yourself) fall toont werk van onder meer Wim Catrysse, fijn atelier, Mekhitar Garabedian, Sarah Devos, Kurt d’Haeseleer, Bram Van Breda, Ief Spincemaille, De Andere Markt, Georges Lemaître. 

Kunst verbindt abdij Keizersberg tijdelijk met stedelijk weefsel van Leuven

Geen betere plaats om na te denken over een wereld waar niets nog zeker lijkt dan in een Benedictijnenabdij, waar men al eeuwen volgens dezelfde regel van Benedictus leeft. Spincemaille en een aantal kunstenaars leefden tijdens korte voortrajecten samen met de broeders van de abdij Keizersberg (Vaartkom, Leuven) om deze niet vertrouwde context eigen te maken. En dit om er zowel een tentoonstelling als kunstwerken te creëren vanuit de verschillende gelaagdheden van deze gemeenschap: dagritme, spiritualiteit, sociale weefsel, architectuur... Kunstwerken en abdij brengen elkaar op een ongekende manier tevoorschijn.

De abdij zal tijdens de LUCA Biënnale symbolisch door het kunstwerk Rope van Ief Spincemaille verbonden worden met OPEK en het stedelijke weefsel. 

Verschillende rond-lezers creëren verschillende tentoonstellingen

Tijdens de elf dagen durende tentoonstelling in de abdij zal elke dag een andere gast een rond-lezing geven aan bezoekers. Telkens vanuit hun eigen achtergrond: religie, politiek, muziek, literatuur, wetenschap, … De tentoonstelling wordt zo voortdurend uit elkaar gehaald en weer opgebouwd vanuit verschillende invalshoeken.

Tentoonstelling krijgt metamorfose in de Universiteitsbibliotheek van Leuven

Na Keizersberg verhuizen alle getoonde kunstwerken terug naar een vertrouwde habitat: de tentoonstellingsruimte van de Universitaire bibliotheek Leuven. En precies daar, schikken ze zich naar het classificatiesysteem van een bibliotheek: de werken worden in alfabetische volgorde op de grond gelegd. Zeven simultane videoprojecties tonen de rond-lezingen in de abdij. Een archief van gevallen werken, die eindelijk een grond hebben gevonden.

Organisatie

De LUCA Biënnale wordt georganiseerd door de Commissie Actuele Kunst van de KU Leuven en LUCA School of Arts. De tentoonstelling wordt gesteund door de Abdij Keizersberg.

website by