Afstudeerrichting Muziekpedagogie presenteert deel drie van Muziekpedagogiek in beweging

Dit derde deel in de reeks Muziekpedagogiek in beweging staat stil bij de vraag of muziek geïntegreerd met de andere kunstvakken moet worden aangeboden of juist niet. Zowel in Nederland als in Vlaanderen is de discussie hierover actueel en zijn de opvattingen divers. Zijn een monodisciplinaire en een geïntegreerde benadering respectievelijk verdiepend of eerder verbredend? Of is het andersom? Of is de vraag misschien helemaal niet relevant? In het boek wordt het thema besproken zowel vanuit de praktijk als vanuit de wetenschap. Auteurs uit Vlaanderen en Nederland leveren een bijdrage vanuit verschillende invalshoeken waarmee zij de praktijk van het muziekonderwijs willen aanzetten tot reflectie over dit actuele thema.

Redacteurs: Thomas De Baets & Adri de Vugt
Publicatiejaar: 2016
ISBN: 9789074253314
Uitgeverij: EUPRINT

Deze publicatie is een realisatie van de onderzoeksgroep Music Education & Therapy en het fonds voor wetenschapscommunicatie van LUCA School of Arts, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Den Haag. 
 

INHOUD

  • Woord vooraf: Rik Torfs, rector KU Leuven
  •  Inleiding: Adri de Vugt & Thomas De Baets
  1. Integratie van kunstvakken: Folkert Haanstra
  2. Naar een betekenisvolle omgang met muziek: Mark Reybrouck
  3. Transdisciplinair leren in kunstonderwijs: Koenraad Hinnekint
  4. Integreren of scheiden: een internationaal perspectief: Thomas De Baets & Adri de Vugt
  5. Over het belang van een inclusief muzikaal wereldbeeld: Evert Bisschop Boele
  6. Paardenbreedten en windvlagen: Reyer Ploeg
  7. Interdisciplinaire trajecten in het hoger kunstvakonderwijs:  Ann Laenen
  •  Perspectieven: Thomas De Baets & Adri de Vugt
website by