Cynthia Ampe

Lust for life.

 

 

Profielschets.

Mijn naam is Cynthia. 

Tijdens mijn studieperiode werd ik onder andere geprikkeld door natuur in al zijn mogelijke gedaantes.

Zowel als constructiemogelijkheden, verbindingen, textuur, materiaalgebruik, eenvoud en zoveel meer.

 

 

Concepttekst - Lust for life 

De Ravenstein galerij is gebouwd met als doel het streven naar een luxueus gegeven maar het heeft nooit gefunctioneerd zoals het destijds de bedoeling was. Toch wordt deze denkwijze aangehouden door de security aan de voorzijde van de galerij. De security zorgt ervoor dat dakloze mensen niet binnen geraken omdat hun levenswijze niet past in het kader van de “chique” galerij.

 

Hij vertelde mij dat daklozen uit de galerij weg te houden één van zijn belangrijkste taken is. Hij gaf ze de naam 'badguys'.

Hij laat hen er niet eten, slapen of wandelen. Op deze manier word er door hem gezorgd voor ‘een veilige omgeving” waar passanten met een gerust gevoel door de galerij kunnen circuleren.

 

Als tegenreactie hierop creëerde ik een tijdelijk project tussen het leven op straat en verder leven voor de daklozen. Dit in twee verschillende trajecten waaruit ze kunnen kiezen. Als eerste traject  voorzie ik binnenin de galerij werkplaatsen waar ze workshops kunnen volgen bij makers. Deze verschillende makers zijn geselecteerd om te streven naar zo divers mogelijke beroepen om een zo groot mogelijke interesse te wekken bij de daklozen.

 

Er is eveneens een basis leefplek boven de ateliers ter beschikking voor de deelnemende daklozen tijdens deze periode. Ze leren eerst omgaan met materialen en ontwikkelen samen met de makers hun eigen leefruimte, waardoor ze voeling krijgen waarmee ze bezig zijn en het nut inzien van hetgeen ze verwezenlijken.

 

Natuurlijk zal niet elke dakloze willen instappen in een project waar ze iedere dag terug gaan werken. Daarom integreerde ik als tweede traject ook een atelier waar ze hun beter leven op straat kunnen creëren in samenwerking met vormgevers. Door wisselwerking van noden en creativiteit ontwikkelen ze samen een shelter om op straat te leven met recuperatiematerialen. Dit traject heeft de intentie om de daklozen niet te verplichten de ‘draad terug op te pikken’ maar ze een mogelijkheid te bieden om hun leven op straat iets aangenamen te maken.

 

Voor het basis idee van mijn vormgeving ben ik gaan kijken naar hoe de daklozen leven op straat. 

De straatanalyse wees uit dat ze in een soort van tussenzone leven waar de straat openbaar is en het voetpad een tussenzone is tegen de grens van privé. 

 

Deze analyse heb ik meegenomen in de vormgeving waarbij er zich tussen de ‘straat’ in de galerij en de ateliers een tussenzone heeft genesteld waardoor passanten door de verzachte grens eerder aangetrokken zullen worden tot de werkplaatsen wat aanzet tot samenwerking. De tussenzone doet vooral dienst als ontmoetingsplaats tussen de maker, de passant en de dakloze. Om deze ontmoeting een subtiel duwtje in de rug te geven integreerde ik naast het shelter atelier een restaurant waar s' middags passant maker en dakloze aan eenzelfde tafel een maaltijd kunnen eten. Deze tussenzone wordt vorm gegeven door een stellingconstructie. Net als op straat wordt deze gebruikt tijdens werken van oud naar nieuw dat plaatsvind op de tussenzone. Zo zie ik ook mijn tussenzone als een ruimte waar samenwerking plaatsvindt op weg naar vernieuwing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cynthia Ampe
uitgang aanvoerweg
Cynthia Ampe
zoom leefunit
Cynthia Ampe
verbindingspad leefunits
Cynthia Ampe
overview leefunit

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by