Seppe Kuppens

Op het moment van schrijven nadert het einde van mijn opleiding als master in Communicatie & Multimediadesign (CMD). Na vijf jaar vol ontdekkingen, experimenten, leren en zelfontplooiing kan ik dit hoofdstuk tevreden afsluiten. Ik begon aan CMD met het idee om de wereld visueel en interactief te innoveren. Doorheen de opleiding werden we getraind in verschillende disciplines en kregen we verscheidene tools aangeboden om dit doel te bereiken. We werden uitgedaagd om de lat telkens hoger te leggen en meer te leren. Het masterjaar daagde ons nog zo hard uit om steeds meer uit een verrassende hoek te komen en tegelijk doordachte acties te ondernemen. Het was een uitermate uitdagend jaar maar ik kan tevreden zeggen dat mijn persoonlijk doel bereikt is. 

Abstract masterproef

Jongeren zijn vandaag de dag talrijk aanwezig op sociale netwerk- sites. Ze tweeten, posten en snapchatten hun dagelijkse bezigheden naar hun netwerk en elkaar. Maar wat gebeurt er met die infor- matie, eens ze op een sociaal netwerksite staat? Na een eerste ei- gen gevoerde ondervraging blijkt dat jongeren amper een idee hebben van wat er met hun gegevens gebeurt. Dit kan gelinkt worden aan mediawijsheid, een complex gegeven dat handelt over het creëeren, participeren en kritisch analyseren van mediacontent. Kritisch kunnen omgaan met sociale netwerksites is een essentieel onderdeel van mediawijsheid. Een groter besef van wat zich afspeelt na het uploaden van informatie naar een sociaal netwerk- site is onmisbaar voor een diepere gewaarwording van sociale me- dia privacy.

Om dit onderzoek te leiden heb ik de volgende onderzoeksvraag gesteld: Hoe kunnen 15 tot 16 jarige jongeren een dieper inzicht krijgen over het gebruik van persoonlijke informatie door sociale media, door middel van een persuasive game? Door een research-through-design aanpak wordt een prototype ontwikkeld. Dit prototype wordt iteratief getest met de doelgroep. Het prototype, een spel genaamd Mennta, plaatst spelers in de mindset van de raad van bestuur van een sociaal netwerk site. Als beheerders moeten de spelers beslissingen maken die invloed hebben op het netwerk en zijn gebruikers. Het is een strategisch multiplayer spel waar waarin jongeren een balans moeten vinden tussen het budget, het succes van het netwerk en de moraliteit van hun acties. Door Mennta te spelen, krijgen de spelers een groter begrip over de gevolgen van het uploaden van informatie op een sociaal netwerk site. 

Downloads

Seppe Kuppens
Mennta - sociaal media spel over informatieverdeling
Seppe Kuppens
Mennta - sociaal media spel over informatieverdeling
Seppe Kuppens
Mennta - sociaal media spel over informatieverdeling

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by