De opleiding is een unicum in het Nederlandse taalgebied. Het keuzetraject Beeldverhaal (binnen de afstudeerrichting Grafisch Ontwerp) van campus Sint-Lukas Brussel biedt een driejarige academische bacheloropleiding aan.
Bacheloropleiding
Je ontwikkelt je tot beeldverhaalauteur of autonoom illustrator. Naast fictie komt ook non-fictie met documentaire, autobiografie, reportage,…, aan bod.
Je heb een stevige praktische vorming in de ateliers: tekenen alsook diverse technieken binnen print en digitale media. Deze praktijkvakken worden aangevuld met algemene theorievakken en een aantal mediumspecifieke vakken zoals stripgeschiedenis. Deze theorievakken helpen je bij je praktijk; ze verruimen je blik.
Masteropleiding
Na je bachelor kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master of een tweejarige educatieve master in Beeldende Kunsten.
In de artistieke master Graphic Storytelling werk je intensief aan een eigen masterproject (een zelfbedacht beeldverhaal, prentenboek). Daarbij word je begeleid door je docenten. Aan het einde van het academiejaar presenteer je je masterproject aan een professionele jury en bewijs je je doorgedreven meesterschap. Vooral de ontwikkeling van een originele, persoonlijke aanpak staat voorop.
Kies je voor de tweejarige educatieve masteropleiding, dan bouw je naast je artistieke parcours aan een pedagogische vorming, met het oog op tewerkstelling in het artistiek-culturele werkveld, bijvoorbeeld het onderwijs of socio-culturele sector.
Na de éénjarige artistieke masteropleiding kan je nog altijd opteren voor een verkorte educatieve vorming van slechts één jaar.
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Na hun opleiding werken onze afgestudeerden als beeldverhaalauteur, illustrator of grafisch vormgever. Andere afgestudeerden komen in een educatieve context terecht, als leraar Plastische Opvoeding of als docent in het deeltijds of hoger kunstonderwijs. Dankzij een doorgedreven theoretische en praktische vorming blink je niet alleen uit in de eigen artistieke discipline, maar ben je ook inzetbaar in een breder werkveld.
'Na mijn studies geschiedenis aan de KU Leuven kwam ik op Sint-Lukas Brussel in een totaal ander soort opleiding terecht. Natuurlijk veel praktijkgerichter, maar over het algemeen ook veel intensiever. Er moest het hele jaar door hard gewerkt worden.Zolang ik mij kan herinneren tekende ik altijd en overal. Maar in de opleiding Beeldverhaal leerde ik dat je als tekenaar ook een verhaal moet kunnen vertellen. Dat het belangrijker is dat je tekeningen persoonlijkheid hebben dan dat ze gewoon mooi of juist zijn. Ik kreeg de unieke kans om te creëren in alle vrijheid, zonder alle beslommeringen die er later in het professionele leven bijkomen, zoals financiële druk of bemoeizieke klanten. Ik heb die luxesituatie aangegrepen om in mijn masteropleiding een volwaardig stripdebuut te maken. Na mijn afstuderen werd dit gepubliceerd, waardoor ik al een visitekaartje had in de vorm van een eerste boek.'
Je docenten zijn specialisten die dagelijks actief zijn en stuk voor stuk experten in hun werkveld. Door intensief samen te werken zorgen ze voor een boeiende kruisbestuiving tussen de verschillende vakgebieden:
Elk academiejaar worden er bovendien verschillende gastsprekers en gastdocenten uitgenodigd.