Binnen de opleiding Animatie ontwikkel je een ruime waaier aan artistieke, narratieve en technische vaardigheden en word je ondergedompeld in de fascinerende wereld van de animatie. Zo ontdek je wat jouw individuele kijk op animatie wordt.
Bachelor
De klemtoom ligt aanvankelijk op de exploratie van het medium. Via korte opdrachten verken je heel diverse technieken en vertelvormen. Klassieke 2D animatie, digitale 2D en 3D animatie, stop motion en ook experimentele vormen van animatie komen aan bod. Zo leer je de ‘anatomie van het animeren’ en kan je ook eigen keuzes maken bij de ontwikkeling van je persoonlijke vertelstijl en beeldtaal. Je wordt naast het atelier Animatiefilm ook in andere ateliers ondersteund op vlak van geluid, beeld en techniek. De theorielessen laten je toe om je werk ruimer te kaderen op cultureel en artistiek vlak en te plaatsen in de geschiedenis (en de toekomst) van de animatiefilm. Cruciaal wordt de ontwikkeling van een eigen stijl, met een persoonlijke manier van vertellen en een aparte kijk op beweging. Geleidelijk verschuift het zwaartepunt dan ook naar het eigen werk en de persoonlijke ambities.
Saar Deleu - 3BA Animatiefilm 2020
Timothée Crabbé - 3BA Animatiefilm 2018
Masteropleiding
Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master of een tweejarige educatieve master. De artistieke master kan je in het Nederlands of in het Engels volgen. Je maakt je eigen film en krijgt daarbij feedback en input van filmmakers uit het werkveld. De gerealiseerde animatiefilm wordt onderbouwd en gecontextualiseerd door een scriptie. De scriptie situeert het eigen onderzoek binnen een ruimer theoretisch kader en artistiek veld. Hierin toon je aan dat je kritisch kan denken en jezelf kan oriënteren binnen het veld van de gekozen artistieke discipline. Aan het einde van dit jaar presenteer je je film aan een externe jury.
Voor meer info over de vakken die je krijgt, kan je een kijkje nemen in de studiegids voor de bachelor en de master.
In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele carrière in het artistiek educatieve werkveld (deeltijds kunstonderwijs, leerplichtonderwijs, non-formele kunsteducatie). De educatieve masteropleiding is zo opgevat dat het educatieve en het artistieke elkaar versterken. Kies je voor de zuiver artistieke master en ben je nadien toch geïnteresseerd in educatie? Na het behalen van je master Audiovisuele Kunsten kan je instromen in een verkort eenjarig traject van de educatieve master.
Natalie Feoktistova - MA Animatiefilm 2020
Trailer Ce magnifique Gâteau, Emma De Swaef (2018)
Trailer Lying Angel, Geert Vandenbroele & Kris Mergan (2020)
Trailer Dry Sea, Yves Bex (2020)
Om je werk te realiseren kan je gebruik maken van de infrastructuur op de campus: een performant computerpark, een filmstudio, klank- en mixagestudio (surround 5.1), montagecellen en color grading room. Via de uitleendienst kan je gebruik maken van professioneel camera-, audio- en lichtmateriaal. Bovendien worden er verschillende softwarepakketten (Adobe Creative Cloud, DaVinci Resolve, Protools, Cinema 4D, Dragonframe) aangeboden. Voor al deze faciliteiten betaal je een forfaitaire toeslag (extra studiekosten) van 400 euro. Het goeie nieuws is dat je niet extra hoeft te investeren om je werk te kunnen maken.
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Contacteer ons :
Paleizenstraat 70
1030 Brussel
+32 2 250 11 00
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
Timothée Crabbé - VAF Wildcard Animatie 2019
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Je kan onze alumni aantreffen in de meest diverse uithoeken van het artistieke en creatieve spectrum: animatiefilm uiteraard, maar ook motion design, videoclips, mediakunst, illustratie, beeldverhaal en gamedesign.
Velen bouwden een eigen animatie- of motion design studio uit, zoals Joost Jansen (JJ Studio), Jonas Jatidjan, Thijs Merckx en Paul Delissen (DRIFT animation), Vincent en Laurens De Mets (Manpaard) en Maarten Vranken (Seeing the Brick) of werken als regisseur of animator in —vaak internationale— studio’s (Mirjam Plettinx, Kimberly Berckmoes, Tristan Morelle, Wannes Aelvoet, Dylan Marey, Simon Cornelis,…). In het meer artistieke animatiecircuit zijn o.a. Timothée Crabbé (winnaar VAF Wildcard op IKL 2019 met masterproef Balance), Stefka Benisheva, Laure Goemans en Liesbet Van Loon (winnares VAF wildcard in 2015) actief. Benjamin en Matthias Claeys transformeerden hun masterproef dan weer tot een succesvolle game, Guns, Gore & Cannoli, waarvan ondertussen het derde deel in de maak is.
Multitalenten zoals Filip Sterckx (Le Petit Chef, videoclips en mediakunst waarmee hij de publieksprijs van de Canvascollectie won) en Jasper Van Gestel (animaties in Iedereen Beroemd, illustrator en tattoo artist) zijn eerder regel dan uitzondering.
Maar ook in de strip- en illustratiewereld laten onze alumni zich niet onbetuigd met Gwen Vanderstraeten (Knack, De Standaard, De Morgen), Emilie Timmermans (diverse boeken bij uitgeverij Clavis), Delphine Frantzen (Madame Pipi), Inne Haine (Het Mirakel van Vierves) en Wauter Mannaert (Weegee, El Mesías, Yasmina) als uitschieters.
'Dankzij een stage via ‘De Werkvloer Op’ van het VAF kwam ik terecht bij Beast Animation. Meteen nadien kon ik daar aan de slag. Ik werkte mee aan verschillende stop-motion series, reclamespots en kortfilms, als animator en soms ook als setdresser of ontwerper. Ik werk ook al eens bij andere studio’s, o.m. in Duitsland. Daarnaast doe ik illustratieprojecten of motion design, voor verschillende uitgeverijen, reclamebureaus en studio’s … En tussen alle projecten in probeer ik tijd vrij te houden voor eigen werk, zoals een kinderboek en een nieuwe film.'
'Als freelancer werk ik voor productiehuizen als ‘AT-production’, ‘Prime’ en ‘Content- Cowboys’ en voer ik opdrachten uit als illustrator, motion designer of artdirector. Naast die commerciële opdrachten werk ik ook in het art-circuit. Net zoals mijn eindwerk ‘Yves’, is ‘I love Hooligans’ een geanimeerde documentaire. Met de hulp van het Vlaams Audiovisueel Fonds werkte ik ook mee aan ‘12 minutes about Peace'.'
'Als freelancer doe ik opdrachten als regie en productie van motion graphics en video, grafisch werk en illustratie. Daarnaast geef ik les als docent Animatiefilm aan RHoK, de academie van Etterbeek en Sint- Pieters-Woluwe. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn eigen werk. Zo werkte ik met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds het scenario van mijn volgende kortfilm af.'
'Thank you LUCA school of Arts for making my world expand, opening my mind the fullest and dare to think different. To make me curious about the unknown and to teach me that I have a voice. Thank you for the academic knowledge that stimulates me no never stop learning.'
Het kernteam telt animatiekunstenaars en onderzoekers in de kunsten. Docenten en begeleiders zijn Yves Bex, Emma De Swaef, Guido Devadder, Imge Özbilge, Sine Özbilge, Elke Van Damme, Frederik Van de Moortel, Geert Vandenbroele en Soetkin Verstegen, Amber Meulenijzer.
Gastsprekers vormen een belangrijk onderdeel van het veelzijdige programma. In de voorbije jaren werden masterclasses en workshops gehouden door Marc James Roels, Karel Van Gucht, Anneleen Hendrickx, Mathias de Clercq, Aminata Demba, deAuteurs, Amplo, Sabam, Cultuurloket, VAF, Videopower, etc.