De Master Animatie is een éénjarig voltijds kunsteducatie-programma. Het einddoel is het profiel op te bouwen van een onafhankelijke en professionele animatiekunstenaar wiens begrip van de hedendaagse filmcultuur gebaseerd is op een sterk gevoel voor esthetiek en ethiek. Het referentiepunt is de individuele beroepspraktijk en het programma dat leidt tot een masterproject dat zowel een animatieproject als een geschreven scriptie omvat.
Masteropleiding
Je bedenkt, ontwikkelt en realiseert je eigen animatiefilm en krijgt daarbij feedback en input van het docententeam én filmmakers uit het werkveld. De animatiefilm wordt onderbouwd en gecontextualiseerd door een scriptie. De scriptie situeert het eigen onderzoek binnen een ruimer theoretisch kader en artistiek veld. Hierin toon je aan dat je kritisch kan denken en jezelf kan oriënteren binnen het veld van de gekozen artistieke discipline. Aan het einde van dit jaar presenteer je je film aan een externe jury.
Voor meer info over de vakken die je krijgt, kan je een kijkje nemen in de studiegids voor de master.
Masterproef en masterscriptie
Voor je MA-diploma formuleer je een persoonlijk afstudeerproject en werkt dat volledig uit. Je MA-project staat centraal in het hele programma. Je kiest een onderwerp, een onderzoeksvraag en een doelstelling. Onder begeleiding van je docenten realiseer je naast een artistiek project ook een scriptie waarin je reflecteert op je praktijk, methodologie en ideeën.
Je studeert af met een animatiefilm voor ‘single screen’, die je presenteert aan een externe jury. Zo bewijs je dat je klaar bent om een kritische en innovatieve animatiefilmmaker te worden.
Als afgestudeerde word je gemotiveerd en op de hoogte gehouden om met je film deel te nemen aan internationale animatiefilmfestivals, wat je de kans geeft je netwerk en kennisuitwisseling binnen het werkveld verder uit te bouwen.
Atelier & critical practice
Het MA-atelier biedt een platform om je werk te bespreken tijdens één-op-één bijeenkomsten met je docenten en in groepsdiscussies met en presentaties aan medestudenten. Bovendien kom je door middel van gastcolleges, het bezoek van filmfestivals en portfolio-presentaties van professionals uit het werkveld en daarbuiten, in contact met de verschillende aspecten van je specialisatie. Op deze manier breng je je praktijk naar een professionele artistieke standaard. Ondertussen blijf je je theoretische kennis voeden. Via intensieve, kleinschalige seminars en openbare lezingen maak je kennis met hedendaags kritisch denken over film en audiovisuele cultuur en leer je theorie en praktijk te koppelen.
Ter voorbereiding op je MA-project volg je een driedaagse MA-sessie waarin speciale aandacht wordt besteed aan het (on)waarheidsgetrouwe aspect van storytelling. In deze Critical Practice reflecteer je op de mate waarin een balans kan worden bereikt tussen waarheid en leugens. Een tweede Critical Practice draait om het verband tussen 'mimesis' voor de acteur en 'kinetiek' voor de animator. Tijdens workshops onderzoek je hoe deze aspecten je eigen MA-project kunnen verrijken.
Seminars maken deel uit van de masteropleiding. LUCA heeft een bijzonder rijk en gediversifieerd aanbod aan research seminars die gevoed wordt door de onderzoekseenheden van onze campussen uit Brussel, Gent, Genk en Leuven. Iedere campus heeft zijn eigen onderzoekers, onderzoekstradities en focus. Samen met je coördinator selecteer je twee seminars die aanleunen bij jouw ambities. Je kan hierbij ook kiezen uit seminars die aangeboden worden door de KU Leuven of haar associatiepartners.
Sorry, I Don't Understand, Natalie Feoktistova (2020)
Trailer Lying Angel, Geert Vandenbroele & Kris Mergan (2020)
Trailer Dry Sea, Yves Bex (2020)
Om in te schrijven voor een masteropleiding dien je over een Academisch Bachelordiploma te beschikken dat rechtstreeks toegang verleent.
Heb je een verwant Academisch Bachelordiploma of een Professioneel Bachelordiploma? Dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om in te stromen in de masteropleiding na het volgen van een schakel- of voorbereidingsprogramma. Als er geen schakel- of voorbereidingsprogramma bestaat, kan je informeren naar de mogelijkheid om als zij-instromer in de bachelor in te schrijven.
Wil je starten met een Master opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor de MASTER ASSESSMENT
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Je kan onze alumni aantreffen in de meest diverse uithoeken van het artistieke en creatieve spectrum: animatiefilm uiteraard, maar ook motion design, videoclips, mediakunst, illustratie, installaties, beeldverhaal en gamedesign.
Velen bouwden een eigen animatie- of motion design studio uit, zoals Joost Jansen (JJ Studio), Jonas Jatidjan, Thijs Merckx en Paul Delissen (DRIFT animation), Vincent en Laurens De Mets (Manpaard) en Maarten Vranken (Seeing the Brick) of werken als regisseur of animator in —vaak internationale— studio’s (Mirjam Plettinx, Kimberly Berckmoes, Tristan Morelle, Wannes Aelvoet, Dylan Marey, Simon Cornelis,…). In het meer artistieke animatiecircuit zijn o.a. Timothée Crabbé (winnaar VAF Wildcard op IKL 2019 met masterfilm Balance), Stefka Benisheva, Laure Goemans en Liesbet Van Loon (winnares VAF wildcard in 2015) actief. Benjamin en Matthias Claeys transformeerden hun masterproef dan weer tot een succesvolle game, Guns, Gore & Cannoli, waarvan ondertussen het derde deel in de maak is.
Multitalenten zoals Filip Sterckx (Le Petit Chef, videoclips en mediakunst waarmee hij de publieksprijs van de Canvascollectie won) en Jasper Van Gestel (animaties in Iedereen Beroemd, illustrator en tattoo artist) zijn eerder regel dan uitzondering.
Maar ook in de strip- en illustratiewereld laten onze alumni zich niet onbetuigd met Gwen Vanderstraeten (Knack, De Standaard, De Morgen), Emilie Timmermans (diverse boeken bij uitgeverij Clavis), Delphine Frantzen (Madame Pipi), Inne Haine (Het Mirakel van Vierves) en Wauter Mannaert (Weegee, El Mesías, Yasmina) als uitschieters.
'Dankzij een stage via ‘De Werkvloer Op’ van het VAF kwam ik terecht bij Beast Animation. Meteen nadien kon ik daar aan de slag. Ik werkte mee aan verschillende stop-motion series, reclamespots en kortfilms, als animator en soms ook als setdresser of ontwerper. Ik werk ook al eens bij andere studio’s, o.m. in Duitsland. Daarnaast doe ik illustratieprojecten of motion design, voor verschillende uitgeverijen, reclamebureaus en studio’s … En tussen alle projecten in probeer ik tijd vrij te houden voor eigen werk, zoals een kinderboek en een nieuwe film.'
Mirjam Plettinx
'Als freelancer werk ik voor productiehuizen als ‘AT-production’, ‘Prime’ en ‘Content- Cowboys’ en voer ik opdrachten uit als illustrator, motion designer of artdirector. Naast die commerciële opdrachten werk ik ook in het art-circuit. Net zoals mijn eindwerk ‘Yves’, is ‘I love Hooligans’ een geanimeerde documentaire. Met de hulp van het Vlaams Audiovisueel Fonds werkte ik ook mee aan ‘12 minutes about Peace'.'
Joost Janssen
'Als freelancer doe ik opdrachten als regie en productie van motion graphics en video, grafisch werk en illustratie. Daarnaast geef ik les als docent Animatiefilm aan RHoK, de academie van Etterbeek en Sint- Pieters-Woluwe. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn eigen werk. Zo werkte ik met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds het scenario van mijn volgende kortfilm af.'
Maarten Vrancken
Bekijk onze studentenfilms
Hier zie je het volledige palet aan studentenfilms doorheen de opleiding, van 1BA tot Master
Je hebt les van hedendaagse animatiefilmmakers, onderzoekers en specialisten met nationale en internationale uitstraling. Zij geven je feedback, zowel individueel als in kleine groepen.
In de masteropleiding heb je les en/of begeleiding van volgende animatiefilmmakers en docenten: Yves Bex, Emma De Swaef, Guido Devadder, Imge Özbilge, Sine Özbilge, Elke Van Damme, Frederik Van de Moortel en Soetkin Verstegen.
Het docententeam wordt ook regelmatig aangevuld met gastdocenten.