www.barbaravandendriessche.org (theater en scenografie)
www.barbaravdd.be (fotografie en sculpturen)
IG: barbaravdd
Barbara studeerde in 1998 af aan het Rits in Brussel als "meester in de dramatische kunst". Al vrij snel begon ze als freelance regisseur bij gezelschappen als Theater Antigone (Kortrijk), Limelight (Kortrijk) en vooral bij TheaterTeater (nu KC Nona, Mechelen) die haar werk vele seizoenen ondersteunden. Haar focus lag voornamelijk op Griekse tragedies, tekstmateriaal van Heiner Müller en sterke vrouwenfiguren (Medeamaterial, the Oresteia herwerkt, Sappho). Zo ook in de voorstelling "Phèdre" die ze maakte in het Publiekstheater in Gent en waar ze een aantal jaren werkte.
In 2004 begon ze met de 1 jarige opleiding scenografie bij POPOK, wat betekent dat ze zich vanaf die tijd steeds meer op het visuele zal gaan toeleggen. Haar beeldtaal wordt een belangrijke troef en laat een stempel achter op de grimmige voorstellingen die ze maakte. Vanaf dat moment is ze ook gaan werken als decorontwerper voor andere regisseurs.
Vanaf 2007 begon ze les te geven aan het Lemmens drama (nu LUCA School of Arts). Nog steeds geeft ze les aan opkomende acteurs, spel, teksttraining en enscenering. Sinds 2008 doceert ze ook scenografie aan de specifieke lerarenopleiding drama aan het conservatorium van Antwerpen en aan OpenDoek Vlaanderen.
Sinds haar ontmoeting met Ignace Cornelissen is ze in aanraking gekomen met theater voor een jong publiek. Bij Het Gevolg in Turnhout heeft ze in samenwerking met auteur Herman van de Wijdeven een aantal zeer gewaardeerde uitvoeringen gemaakt ("Don Quichot", "De drie musketiers", "Faar").
Bij Barre Weldaad, het gezelschap waar ze in 2005 huisregisseur werd, werd ze vanaf 2010 artistiek leider. Daar probeerde ze haar liefde voor de Griekse tragedie te verbinden met het theater voor jongeren. Ze creëerden "Minotaurus", "Icarus", "Narcissus 2.0", maar ook "Billy the kid" en "Bomma Quichot".
De afgelopen jaren heeft ze ook geprobeerd het gezelschap terug te leiden naar een "volwassen" publiek. Hiervoor startte ze de samenwerking met de internationaal erkende schrijver Peter Terrin op, die twee teksten schreef: 'Acqua azzurra' en 'VERDACHT', geschreven naar aanleiding van de herdenking van de gruwelijke laatste aanval van de Bende van Nijvel, 30 jaar geleden in 2015.
In 2016 besloot ze haar theatercarrière "on hold" te zetten om kansen te geven aan haar andere passies: fotografie en beeldhouwkunst. Ze blijft nog steeds scenografieën ontwerpen voor collega-regisseurs.
In april 2017 besloot ze dat "Achter in een grote tuin", een tekst die Peter de Graef schreef voor het gezelschap, voorlopig haar laatste regie voor Barre Weldaad zou zijn. Een jaar later, in mei 2018, heft ze haar eerste solotentoonstelling op vraag van SR Gallery in Brussel:
Capturing the emotional Body, mei 2018, SR Gallery, Brussel
2e prijs De Morgen fotografeert, dec 2017,
Selectie uit "Capturing ...", solo, September 2018, L’Entrepot, OPEK, Leuven
Selectie uit "Capturing ...", solo, November 9 - 18, 2018, Expose'm Gallery, Zwijndrecht "Damaged Goods", solo, 8 Dec 18 - 17 Feb 2019, Cultuurcentrum Hasselt
Geselecteerd door No Name Collective Art Gallery; London
Ekspo7: selectie van "Damaged Goods", solo, 7 Feb 2019 - 28 Feb 2019, Goudblommeke in paper, Brussels
Kyra # 1 & 2, Expo Carte de visite,, 8 - 10 Feb 2019, Brussel
Kyra # 3, Glasgow Gallery of Photography, Glasgow, Scotland
Losing my religion, KUNZTHUIZ, groepstentoonstelling, poortgebouw Abdijsite Herkenrode, 21, 22, 23 juni 2019
Corpo Realities, group exhibition, PH21 Gallery, Budapest, 28/8 – 21/9 2019
First price ‘Still Life’ july 2019 Life Framer
Exposition in London, Bermondsey Project Space 24 – 28 sept 2019 Exposition in Milan, 17 oct – 15 nov 2019
The experts in the picture, one wall exposition, okt 2019 (permanent), De singel, Antwerp, Belgium
ARTopenKUNST, groepstentoonstelling, Espace Vanderborght, Brussels, 7, 8, 9 feb 2020
Matriz Women artists, online exhibition, may 4th- june 20th 2020
‘Corinth Exposed’ Photography Festival 2020
‘Inner beauty’ in the Archeological Museum of Ancient Corinth
Interviews en werk gepubliceerd in meerdere internationale kunstmagazines