Liesbeth Decan

Liesbeth Decan (°1980) doceert fotografie- en kunstgeschiedenis aan LUCA School of Arts - Campus Sint-Lukas Brussel, waar ze ook coördinator is van de onderzoekscluster Photography Expanded. Ze is doctor in de Kunstwetenschappen (KU Leuven). Haar onderzoek richt zich op het gebruik van fotografie door kunstenaars, vooral in België, tussen de jaren 1960 en begin 1990. Haar meest uitgebreide publicatie over dat onderwerp is het boek “Conceptual, Surrealist, Pictorial: Photo-based Art in Belgium (1960-early 1990s)”, dat gepubliceerd werd in de Lieven Gevaert Series van Universitaire Pers Leuven (2016). Over hetzelfde onderwerp cureerde ze de tentoonstelling “Van Broodthaers tot Braeckman. Fotografie in de beeldende kunst in België” in het M HKA, Antwerpen (2017).

Ze was co-realisator van het OPAK-onderzoeksproject “Photography Performing Humor” (2014-2017) en het project “Forgotten Heritage. European avant-garde art online,” geïnitieerd door Fundacja Arton/Arton Foundation (Warschau) en gefinancierd door de Europese Commissie (Creative Europe Programme) (2016-2018). Beide projecten resulteerden in verschillende publicaties en tentoonstellingen.

In 2023 was ze curator van de tentoonstelling “Tapta: Espaces souples”. Met Greet Billet, Hana Miletić en Richard Venlet” in WIELS, Brussel, waarvan ook een publicatie werd gemaakt (Mousse Publishing, 2024). Tot haar recente projecten behoort het samenstellen van de tentoonstelling “Tapta: Flexible Forms” in Muzeum Susch, Zwitserland (2024), en het bijbehorende boek, gepubliceerd door Hatje Cantz Verlag, Berlijn.

Ze is senior staflid van het Lieven Gevaert Onderzoekscentrum voor Fotografie, Kunst en Visuele Cultuur (KU Leuven/UCLouvain) en lid van het Comité van AICA België.

Contact:

liesbeth.decan@luca-arts.be

  • Onderzoekseenheid: Intermedia
  • Onderzoekstopics:
    • fotografie

    • theorie van de fotografie

    • hedendaagse kunst

    • conceptuele kunst

    • kunst in België