In de opleiding Audiovisuele Kunsten van campus Sint-Lukas Brussel leer je eigen films realiseren. Je verkent het brede spectrum van de audiovisuele kunsten en ontwikkelt daarbij de nodige vaardigheden. Je kiest niet voor een bepaald genre of een vooropgestelde stijl. Je eigen stem en verbeelding zijn cruciaal. Het is jouw signatuur die je audiovisuele creatie tot de jouwe maakt.
De theorielessen laten je toe om je werk ruimer te kaderen op cultureel en artistiek vlak en te plaatsen in de geschiedenis (en de toekomst) van de film. Grosso modo heb je twee dagen per week theorielessen, doorgaans op maandag en dinsdag. De rest van de week wordt ingevuld met praktijkvakken.
Ga je voor de filmopleiding van campus Sint-Lukas Brussel, dan kies je voluit voor een opleiding auteurscinema. Je leert er een film bedenken en realiseren van a tot z. In de ateliers leer je hands-on alles over scenario, beeld, klank, belichting, découpage en montage.
Tijdens je bachelorjaren maak je welomlijnde filmoefeningen en vrij werk. Je derde jaar rond je af met een bachelorproef waarbij je het stramien volgt van de professionele filmmaker: van concept, over scenario of storyboard tot productiedossier en film.
Gaandeweg maak je je de kunst eigen van het filmmaken, met het oog op een werk dat getuigt van verbeelding, vakmanschap, originaliteit en intelligentie. Zo ontwikkel je langzaamaan een unieke signatuur als filmmaker.
Inzicht is onmisbaar als je een eigen artistieke identiteit en visie wil ontwikkelen. Daarom word je kritische geest in onze academische opleiding aangescherpt dankzij vakken als Filmstudies, Cultuur- en mediastudies, Kunstgeschiedenis en Filosofie.
Na je bachelor kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master of een tweejarige educatieve master.
De artistieke master kan je in het Nederlands of in het Engels volgen:
Voor meer info over de vakken die je krijgt, kan je een kijkje nemen in de studiegids voor de bachelor en de master.
Vanessa del Campo - Master Film 2018 - Visions du Réel
In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele carrière in het artistiek-educatieve werkveld (deeltijds kunstonderwijs, leerplichtonderwijs, non-formele kunsteducatie). De educatieve masteropleiding is zo opgevat dat het educatieve en het artistieke elkaar versterken.
Kies je voor de zuiver artistieke master en ben je nadien toch geïnteresseerd in onderwijs? Na het behalen van je master Audiovisuele Kunsten kan je instromen in een verkort eenjarig traject van de educatieve master.
Hans Vannetelbosch - Master Film 2017 - VAF Wildcard Fiction
trailer Muidhond, Patrice Toye (2019)
trailer Victoria, Sofie Benoot, 2020
Om je werk te realiseren kan je gebruik maken van de infrastructuur van de campus: een performant computerpark, een filmstudio, klank- en mixagestudio (surround 5.1), montagecellen en color grading room. Via de uitleendienst kan je gebruik maken van professioneel camera-, audio- en lichtmateriaal. Bovendien worden er verschillende softwarepakketten (Adobe Creative Cloud, DaVinci Resolve, Protools, Cinema 4D, Dragonframe) aangeboden. Voor al deze faciliteiten betaal je een forfaitaire toeslag (extra studiekosten) van 400 euro. Je hoeft geen extra aankopen te doen om je werk te kunnen maken.
Juanita Onzaga - Master Film 2017 - Berlinale: Generation 14 Plus
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Heel wat van onze afgestudeerden laten hun stem horen in de audiovisuele kunsten. Als filmmaker of regisseur, anderen ontwikkelen zich dan weer tot producer, monteur, cameraman, ... Dit op grote sets tot kunstenaarsfilms, binnen fictie, documentaire en andere benaderingen. Elk jaar komen er verschillende films uit in de zalen, op televisie en in musea van oud-studenten en docenten van campus Sint-Lukas Brussel. Daarnaast gooien onze studenten en oud-studenten hoge ogen op filmfestivals in binnen- en buitenland. Zo zitten afstudeerfilms met regelmaat in de competitie van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven en winnen ze er dikwijls VAF-Wildcards in alle categorieën.
'Sint-Lukas heeft me een stem leren ontdekken die aan de wieg ligt van mijn verdere carrière. In de filmopleiding kreeg ik de vrijheid om te experimenteren, om fouten te maken, om mezelf te leren kennen. Ik heb er geleerd om kritisch te kijken naar mijn eigen werk en dat van anderen, om mijn creatieve reflexen in vraag stellen en meer genuanceerde standpunten te ontwikkelen.'
Tim Mielants, regisseur van oa. De Patrick, Peaky Blinders, Legion, The Terror, Professor T, Code 37
'De school was voor mij een plek om te experimenteren, een plek om van gedachten te leren wisselen. Ik heb enorm veel gehad aan de samenwerking met de regisseurs. Ik kan elke jonge scenarist alleen maar aanraden om zoveel mogelijk aan kortfilms te werken met je regisseur, je co-scenarist, je cameraman, je monteur, je ploeg. Ik heb op school de fundamenten gelegd van mijn latere samenwerkingen en werk nog steeds vaak met klasgenoten die ondertussen al jaren goede vrienden zijn geworden. '
Bert Van Dael, scenarist van De Twaalf
'Ik heb voor de filmopleiding aan Sint-Lukas Brussel gekozen omdat ik geïnspireerd werd door de docenten die er lesgaven. Regisseurs zoals Fien Troch en Patrice Toye maken films die ik bewonder, ik had het gevoel dat ze mijn films in de juiste richting zouden sturen. Dat was ook zo. Door de focus te leggen op scenario en acteursregie, kreeg ik een stevige basis mee die ervoor gezorgd heeft dat ik het nodige zelfvertrouwen kon ontwikkelen als regisseur. De scenariolessen zal ik nooit vergeten. “To make a great film you need three things – the script, the script, and the script.” - Alfred Hitchcock'
Eva Cools, regisseur & scenarist van CLEO
Het kernteam telt filmmakers en onderzoekers in de kunsten. Docenten en begeleiders zijn Herman Asselberghs, Robbrecht Desmet, Karolien Chromiak, Johan Teirlinck, Dorothée van den Berghe, Pascal Vandelanoitte, Flo Flamme, Liesbeth De Ceulaer, Nelson Polfliet, Amber Meulenijzer, Thomas Verijke, Elke Vandamme, Ewin Ryckaert, Anouk Fortunier, Patrice Toye, Jan Van Dyck, Peter Vandekerckhove, Frederik Van De Moortel.
Gastdocenten vormen een belangrijk onderdeel van het veelzijdige programma: in de voorbije jaren werden masterclasses gehouden door Olivier Assayas, Ben Rivers, Virgil Vernier, Pieter Dumoulin & Timeau De Keyser, Ines Eshun, Marine Hugonnier, Johan Grimonprez, Michael Roskam, Daniel Hui, Patrick Keiller, Bertrand Bonello, Gerard-Jan Claes, Bas Devos, Leni Huyghe, Maaike Neuville.