Geert Kestens – °1962
Geert Kestens is licentiaat in de Germaanse filologie (Nederlands, Engels, Duits) en baccalaureus in de economie. Sinds 1987 geeft hij les op het Lemmensinstituut, aanvankelijk alleen aan de kunsthumaniora (muziek, woordkunst-drama) als leraar Nederlands-Engels-Duits, later ook in de hogeschool als docent Nederlandse literatuurgeschiedenis en taalkunde. Hij coördineerde van 2001 tot 2013 de opleiding Woord (later: Drama) van het Lemmensinstituut en is sinds 2009 coördinator van de onderzoeksgroep Drama (tot 2013 Woord) en is als geaffilieerd onderzoeker verbonden aan de KU Leuven.
Momenteel doceert Kestens repertoirestudie in verschillende fasen van de opleiding Bachelor in het Drama en is hij titularis van het vak Drama en Maatschappij.
Als beroepslezer van literatuur is Geert Kestens gefascineerd door close reading van romans, poëzie en theaterteksten. Ook filmnarrativiteit is een van zijn fascinaties
Kestens was actief als leesgroepbegeleider, schreef twee stukken voor jeugdtheater, een vijfentwintigtal artikels over hedendaagse poëzie in ‘Adem’ (het tijdschrift voor onderzoek van het Lemmensinstituut) en een aantal liedteksten.
Aan het onderzoeksproject ‘In Tränen unendlicher Lust’ heeft hij meegewerkt als vertaler van de Duitse liederteksten.
Verder was hij als onderzoeker betrokken bij het OPK- project ‘Tussen waarheid en waarachtigheid’, een artistiek onderzoek naar het traject van mondelinge bron tot theaterproject. Het project ontstond uit een samenwerking tussen het Lemmensinstituut, de KU Leuven, de theatergezelschappen De Queeste, Braakland/Zhe Bilding en t,Arsenaal. In het kader van dat onderzoek was hij co-redacteur van het Cahier ‘Tussen waarheid en waarachtigheid’ (redactie Claire Swyzen).
Van oktober 2012 tot juni 2015 coördineert Kestens het onderzoeksproject ‘De kunst van het gemis- naar een actuele dramaturgie van melancholie’ in samenwerking met Bart Philipsen en Stéphane Symons (KU Leuven), Marijn Lems (Stuk), Adriaan Van Aken (BZB), Wim Lambrecht (Luca- campus Beeldende Kunst Gent), Ruth Mariën (onderzoeksdramaturge), Kris Cuppens, Jos Verlinden en Jan Van Camp (Luca-campus Lemmensinstituut). In dat verband organiseerde hij de symposia ‘I love Melancholy’(maart 2013 in Leuven) en ‘I hate Melancholy’ mei 2015 in Gent).
Sinds oktober 2014 is Kestens doctoraal onderzoeker aan de faculteit Letteren. Zijn topic ‘Retoriek en narrativiteit in het theaterwerk’ van Paul Pourveur. Promotor: prof. Dr. Bart Philipsen.
Van oktober 2015 tot september 2018 coördineert Kestens het onderzoeksproject ‘Facing the hero’, een onderzoek naar hedendaagse spiegelingen van de archetypische held. Hierbij gaat LUCA Drama een samenwerking aan met de opleiding Animatie van LUCA en met de theatergezelschappen Cie Tartaren en fABULEUS. Academische partners zijn de OE Literatuurwetenschap (KU Leuven) en de Albrecht-Ludwiguniversität Freiburg.
Kestens heeft de volgende publicaties op zijn naam:
-Kestens, Geert. ‘Voorwoord’. Tussen waarheid en waarachtigheid: het traject van mondelinge bron tot theaterproject. Swyzen, Claire (red). Cahiers van de FAK nr. 26. Leuven: Acco, 2012. 6-7.
-Kestens, Geert. ‘Waarheid en waarachtigheid in het verbatim theatre’. Tussen waarheid en waarachtigheid: het traject van mondelinge bron tot theaterproject. Swyzen, Claire (red). Cahiers van de FAK nr. 26. Leuven: Acco, 2012. 21-28.
-Kestens, Geert. Reality is as hypothetical as fiction. Proceedings of CARPA (Conference Artistic Research in Performance Arts), Theatre Academy Finland, Helsinki. 19-21/01/2009.
-Kestens, Geert. I love melancholy, verslag van een onderzoekssymposium. Adem,2013,3.
En verzorgde ook een aantal presentaties:
-Dag van het onderzoek, WENK/Lemmensinstituut, 22-01-2009. ‘Waarheid en waarschijnlijkheid in het documentair theater’.
-4de Dag van het onderzoek, WENK/Hogeschool Sint-Lukas Brussel, 19-05-2009.
‘Waarheid en waarschijnlijkheid in het documentaire theater in internationale context’.
– CARPA (Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Theatre Academy Finland, Helsinki, 18-11-2009. (taal: Engels) ‘Reality is as hypothetical as fiction’
-Dag van het onderzoek,WENK/Lemmensinstituut, 21-01-2010. ‘Vremden; stad en openbaarheid’.
– Cumulus-conferentie, Genk, 27-05-2010. Cumulus. 12/01/2012. From anonimity to community’ http://www.cumulusbelgium.be/ (taal: Engels).
-Expertenmeeting FAK/Lemmensinstituut, 05-05-2011. ‘De grote productie van de opleiding Drama als een voorbeeld van integratie van onderzoek in onderwijs’.
-Workshop ‘Public Space’, FAK/Hogeschool Sint-Lucas Brussel,11-06-2011. ‘Naast and Vremden: the borderline between the private and the public’. (taal: Engels)
-Dag van het onderzoek, Lemmensinstituut, 26-01-2012. Overzicht van het onderzoek tijdens de boekpresentatie van het cahier ‘Tussen waarheid en waarachtigheid’. .
-Dag van het onderzoek, Lemmensinstituut, 27-09-2012. Melancholie, de kunst van het gemis.
– Onderzoeksseminarie LUCA Faculteit Kunsten: ‘De probleemstelling van een artistiek onderzoek, case study ‘De kunst van het gemis’, 12-02-2014
-VAL (Vereniging Algemene Literatuurwetenschap)-dag: Presentatie van het lopend doctoraal onderzoek, 6 -05- 2015
-‘The four quartets’ (T.S. Eliot), 2 lezingen binnen het avondprogramma van de Filosofenfontein (Heverlee), 28-04-2015 en 12-05-2015