JUTTU en LUCA School of Arts slaan de handen in elkaar en tonen werk van jonge Belgische kunstenaars . Ontdek het werk van jong aanstormend talent van LUCA in de etalages van JUTTU.
Lina Bengherab: bint el na7hla/bint el nakhl, dochter van de palmboom
Stap binnen in mijn wereld van Algerijnse tradities en herinneringen. Deze foto's zijn mijn persoonlijke reis van herontdekking van de Algerijnse cultuur.
Ward Deblonde: Our way of living
In Our Way Of Living gaat Ward op zoek naar mensen die op een alternatieve manier leven. Hij kwam in contact met alleenstaanden, maar ook met gezinnen die in harmonie met de natuur leefden. Door tijd met hen door te brengen zag hij hoe waardevol het is om zo dicht bij de natuur te staan.
Deelnemende studenten:
- Sara Boumkwo
All I ever wanted was blonde hair, blue eyes, and a happily ever after
2023
This work is part of a, Sara Boumkwo explores the relationship between Black women and Western beauty standards. Inspired by the lack of representation she experienced as a mixed-race child growing up in a predominantly white environment, Sara delves into how these beauty standards manifest in society and are weaponized against Black women. Based on early childhood memories, she reenacts the childhood photographs in which she dresses up like a princess. Through his reenactment, she engages in a dialogue with her younger self, confronting the Western beauty standards she once embraced so tightly.
Mixed media / Jacquard weaving, synthetic hair
sara.boumkwo@hotmail.com, @sboumkwo (Instagram)
- Jana Van Ongevalle
De vorm van dingen - reeks
Glazuur op keramiek
Variabel maar maximum 60cm x 25cm x 30cm
In de reeks ‘De vorm van dingen’ zet ik objecten en vormen uit mijn omgeving in als ’tools’, ik gebruik ze als latten in mijn tekeningen of als mal voor het maken van objecten uit keramiek. Ik ga op zoek naar vormen, schik en herschik tot er nieuwe composities en vormen ontstaan. Voor de reeks keramieken vazen nam ik de functie van een vaas als uitgangspunt, de meest eenvoudige vorm van een recipiënt vormt de basis voor een spel met lijn en vorm dat doormiddel van herhaling elementen uit mijn tekeningen ruimtelijk maakt.
Instagram: VanOngevalleJana
- Jules Verschueren
Fontein van vernieuwing
2024
PU schuim
215cm x 120cm
Midden in het Patershol te Gent, ligt het park 'Pleintje Sluizeke', een gezellig parkje dat ooit verloren leek, maar nu een belofte van verandering draagt. Gedeeltelijk vernieuwd, met een frisse aanleg die uitnodigt tot verkennen, staat dit parkje voor mij symbool voor transformatie en continuïteit. In dit park, dat langzaam herrijst uit zijn verleden van verwaarlozing en marginaliteit, stond mijn werk ‘fontein van vernieuwing’ voor één dag.
Gelegen op de grens tussen het oud en nieuw, verbindt 'Fontein van vernieuwing’ het gerenoveerde deel van het park met zijn verleden. Mijn werk als toevoeging aan het heropleven van het park, symboliseert een brug tussen twee werelden, herinnering en vernieuwing. 'Fontein van vernieuwing ' is een fontein gevuld met water en met artefacten uit het verleden van het park. Muntjes, sigarettenpeuken, en stukken afval, ooit verloren in de schaduwen van verwaarlozing, vinden nu een thuis in de wateren van de fontein. Deze symbolische transformatie viert niet alleen de vernieuwing van het park, maar respecteert ook wat er daar vroeger speelde.
Het doel van 'Fontein van vernieuwing ' gaat verder dan enkel esthetiek, het is een statement van gemeenschapsherstel en hoop. Waar vroeger hangjongeren rondzwierven en marginaliteit de overhand had, groeit nu een nieuw tijdperk van openheid en verbondenheid. De fontein fungeert als een brug tussen verleden en heden, een herinnering aan waar we vandaan komen en een teken van vooruitgang.
e-mail: jules.verschueren@hotmail.com
Instagram: jules_verschueren
- Emile Desweemer
While Puppets Danced A lie was Gently Whispered. Part III
2024
Olie op linnen
Het werk 'While Puppets Danced, A Lie was Gently Whispered Part III' is het derde werk uit een driereeks. De driereeks is gebasseerd op het verhaal van Pinokkio, waarbij de houten pop een lange neus kreeg toen hij een leugen vertelde. Het werk beeld een man af waarvan het mond groeit of een andere vorm aanneemt dan het zou moeten zijn, omdat hij een leugen verteld of iets achterhoud. Het kleurrijke vlak die achter het portret te zien is lijkt een verkeerd beeld van de realiteit te tonen, de harde realiteit die in de achtergrond te zien is. Een realiteit die verzwegen wordt.
Contactgegevens: emile-desweemer@outlook.com / instagram: emile.desweemer.
- Victor Van Lagenhove
The invisible image
2024
Stainless steel, spiegels
Hoewel spiegels traditioneel worden geassocieerd met zelfreflectie en het ego, kiest deze installatie voor een andere benadering. Door de focus te leggen op de materialiteit van de spiegel en de verdubbelende werking op de ruimte, wordt een intrigerend spel van zichtbaarheid en onzichtbaarheid gecreëerd. De spiegels snijden een nieuwe dimensie aan, een tussenruimte die ontstaat door wederzijdse reflectie van de vlakken. Hierdoor lijkt het kunstwerk te vervagen en op te gaan in de omgeving, waardoor alleen de sokkel zichtbaar blijft. Deze aanpak benadrukt niet alleen de fysieke eigenschappen van de spiegel, maar transformeert ook de perceptie van de ruimte. Zo nodigt het werk de toeschouwer uit om op een nieuwe manier te kijken en te ervaren.
CONTACTGEGEVENS : VANLANGENHOVE.VICTOR@GMAIL.COM, @ONEOUTTATWO
- Merel Vandendriessche
2024
Mixed Media
Liever met twee Ik wil alleen nog maar koppeltjes maken. Zou niet willen dat ze eenzaam zouden zijn. Verbeelding Ik ben een knipper en plakker. Ik heb zogezegd veel verbeelding. Ik kan mezelf prima vermaken. Soms vraag ik mezelf af of deze verbeelding noodzakelijke of zinloze verbeelding is. In beide gevallen worden we bij de neus genomen. Ik lijd aan het knip-en-plaksyndroom. Vaak vertrekkend uit herinneringen. Herinneren is een vorm van verbeelding. Ik haal me voor de geest wat er niet is. Ik ben vrij om beelden in het leven te roepen die niet werkelijk zijn.
Contact gegevens: Mail: merelvandendriessche@gmail.com Instagram: merel vandendriessche
- Michel Kambi
Kukosa
2024
Hout en Leer
Rek: 170x30x70
Bank: 50x70x23
Mijn ontwerpen zijn diep geworteld in contextuele en culturele invloeden. Als Congolees van oorsprong, maar opgegroeid in het Westen, draag ik de dualiteit van twee werelden met me mee. Hoewel ik fysiek gescheiden ben van mijn moederland, heeft de Congolese cultuur mijn wezen doordrenkt. Gedreven door een existentiële behoefte aan verbinding, heb ik besloten dit project te wijden aan het herontdekken van mijn Congolese culturele erfgoed. Ik heb me ondergedompeld in de rijke geschiedenis van Congo en heb de diepten van Afrikaanse kunst en architectuur verkend.Mijn streven was om deze collectie te laten resoneren met mijn innerlijke reis en een gevoel van gemis. In plaats van oppervlakkig willekeurige invloeden samen te voegen, heb ik gestreefd naar een ontwerp dat mijn persoonlijke narratief weerspiegelt. Deze collectie manifesteert zich als een evocatie van Afrikaanse invloeden, met de nadruk op het uitdragen van steun, verbondenheid en balans die ik heb ervaren binnen de Congolese context. Het biedt een uniek perspectief dat nieuwe discussies en inzichten aanwakkert binnen de designwereld en daarbuiten. Het is een dialoog tussen mijn verleden en heden, een poging om de kloof te overbruggen tussen wat was en wat kan zijn.
Contactgegevens: duboismichel.kambi@gmail.com / website: michelkambi.cargo.sit / Instagram: 7kambi
- Stijn J. Vos
Uit Belgische Tuin
2024
Dijk 2860
Materiaal: Rode beuk
Afmetingen (lxhxb) 100x 45x50 (cm)
Uit Belgische Tuin is een onderzoeksproject naar de waarde van lokaal tuinhout, dat doorgaans gebruikt wordt voor brandhout of snippers. In dit project werd de waardeketen van het tuinhout ontrafeld. Wat is de plek van origine? Waarom werd de boom uitgedaan? Wie heeft het hout in handen gehad? Waar werd het hout verzaagd en gedroogd? Nadat alle noodzakelijke informatie verzameld werd, ontwierp ik vanuit het tuinhout. Ik analyseerde de eigenschappen, de barsten en de imperfecties in het hout. Vervolgens werden de unieke vorm en het proces van het materiaal vertaald naar twee meubels dat het unieke verhaal vertelt van dit tuinhout. Dijk 2860 is de naam van dit specifieke meubel dat verwijst naar zijn plek van origine.
Email: info@stijnjeanvos.com
Website: www.stijnjeanvos.com
Instagram: @stijnjeanvos
- Cas Reynders
Vlaamse Materie
2024
Hout, Leem en Vlas
Een onderzoek naar de Vlaamse culturele identiteit, met een focus op de materiële aspecten en hoe deze de cultuur kunnen weerspiegelen. Als ontwerper wil Cas de Vlaamse culturele identiteit verrijken door nieuwe werken te creëren die passen binnen een moderne Vlaamse context. Het resultaat is een collectie die bestaat uit een mix van lokaal relevante materialen, technieken en vormelementen, met een vleugje nostalgie.
Contactgegevens:
Telefoonnummer: 0493 76 79 78
E-mail: Info@Casreynders.com
Website: Casreynders.com
Instagram: Cas.Reynders
- Méron Delporte
Leute
2024
polyester, glasvezel, acryl, schapenwol
Lamp: schaal 1:1 ca. 110Lx60Bx125H cm
Spiegel: schaal 1:1 ca. 35Lx40Bx68H cm
Momenteel zit ik in de fase van mijn leven waarin we verwacht worden om volwassener te worden en meer verantwoordelijkheid moeten opnemen. Ik kreeg het gevoel dat de tijd aan mij voorbij ging en dat ik vergat om naar de zonnige kant te kijken, om terug enthousiast te worden van de kleine dingen. En gewoon terug plezier te maken zoals we vroeger deden. Daarom heb ik een collectie gemaakt die gebaseerd is op ons innerlijke kind. Ik wil deze terug naar bovenhalen op een volwassen speelse manier.
Ik wou mijn collectie levendig en leuk houden en heb er daarom voor gekozen om met koorden te werken. Het is een zeer bewegelijk materiaal, waar je niet altijd even veel controle over hebt. De uitbundigheid zorgt ervoor dat de objecten tot leven komen.
Contactgegevens: meron.delporte@outlook.com / @meron.delporte / ttps://medeldesign.cargo.site/
- Jietse Vanlandschoot
Neglect to Object
2024
Kruk: Robinia hout, mat transparante pvc
Lamp: Staal, aluminium, glas
Speer: Robinia hout
Tussen de hoeken en kieren van de voortdurend ontwikkelende stad ontstaat een wildernis. Het project 'Neglect to Object' verkent deze ruimtes, ook wel Terrain Vague genoemd, door middel van landschapslezen. Vanuit het perspectief van de ontwerper/maker worden de materiële, vormelijke en vergankelijke eigenschappen van deze plaatsen vertaald naar artefacten. Zo vormen een plooikruk, speer, lamp en tapijt een collectie die niet alleen in hun materialiteit en vormgeving, maar ook in hun functie refereert naar het Terrain Vague. ‘Neglect to Object’ tracht het verwilderde landschap te ontbergen om zo een blik te kunnen werpen naar ons toekomstig stedelijk landschap.
Locatie: Bondgenotenlaan 61, 3000 Leuven
Deelnemende studenten:
Debbie Tea, Father's Log (ongoing)
In "Father's Log," an AI priest embarks on a journey of self-discovery in a world where humanity has vanished. Through the priest's diary entries, the narrative dives deep into questions about identity, existence, and faith. Debbie Tea weaves her own personal transformation, religious upbringing, and exploration of sexuality into the narrative, creating a multi-layered story that challenges us to reflect on the complexities of the human experience and the search for purpose in a world forever changed.
Nona Van Effelterre, Nachtruis
Het verhaal gaat over een man die overprikkeld is door zijn stadsleven. Wanneer hij thuiskomt na een lange, lastige dag ziet hij door zijn telescoop een meteoriet inslaan op aarde. Hij beslist op zoek te gaan naar de plek waar de meteoriet gevallen is. Op zijn tocht dwaalt hij in gedachten af naar de nabije ruimte, meer bepaald naar de maan. Maar ook daar vindt hij geen rust meer.
Peiyang Xu, NEVERMIND
The story takes place within The Hotel, which is a sub-realistic combination of outdated architecture and social regulations. It follows the life of several individuals who live by the rules of the institution, attempting to map out the influence, and how the series of events eventually result in a victim of domestic violence. This work attempts to deliver my observation that hierarchy may not be directly associated with embedded bureaucratic orders, while individuality is usually shaped by external demands. This alternative narration defies the idealized artist community, while very loosely based on the event to create a weird and painful atmosphere.
Sara Smits, Zoektocht naar niemand
De vraag komt van overal; "En wanneer beginnen jullie aan kinderen?" Het ongewenste antwoord: "Nee, die komen er waarschijnlijk nooit" roept slechts meer vragen op. In dit verhaal gaat het hoofdpersonage zonder kinderwens op zoek naar de oorsprong van dit gevoel. Moet je je hiervoor verantwoorden? Hoe ga je om met het idee dat je iemand je hele leven kent, maar niet begrijpt? Kun je je spijt betuigen tegenover iemand die er nog niet is en er waarschijnlijk nooit zal komen?
Instagram: sara_smits
Ties Vancoillie
Ik teken graag zonder plan. Dit geeft me de vrijheid om met verschillende materialen aan de slag te gaan en de tekeningen zelf te ontdekken tijdens het maken ervan. Vertrekkend vanuit het maken van beelden zoek ik elementen in de verschillende tekeningen die ik met elkaar kan verbinden. Ze krijgen zo een betekenis. De stapel tekeningen groeit, er ontstaan hoofdstukken en uiteindelijk ontstaat er pas tegen het einde van het proces een verhaal. Het resultaat is een boek over mensen, eenden, bomen en boten in verschillende stijlen.
Lychee Chai Catching Rabbits
Catching Rabbits explores the visualization of one's struggle to grasp overwhelming emotions through the story of a Hunter who has been stuck in the past she rejected.
Zita Coltura 'Nog niet klaar met groeien'
Er valt zoveel op te nemen uit de wereld rondom ons. Mooie dingen, moeilijke dingen, begrijpbare en on(be)grijpbare dingen. Wat doe je met al die informatie die op je afkomt?
Voor dit project zocht ik inspiratie in mijn schetsboeken van de afgelopen jaren.
Dit resulteerde in een poëtische bundeling van 4 korte beeldverhalen.
Instagram: @zita.coltura
Wout Vermijs