Brecht Duchau | Bo Maes | Helene Lespagnard | Jiwon Kim | Kyara Biesmans | Lasse Wandschneider | Miel Vandepitte
Luna
Luna, een jong meisje worstelt met de veranderingen in haar leven. Wanneer ze beseft dat ze geen kind meer is, trekt ze zich steeds meer toe naar haar speelgoed. Ze wilt zich vasthouden aan een tijd die voor haar ogen aan het voorbijgaan is. Maar er beginnen vreemde dingen te gebeuren met dit speelgoed. Als ze haar kamer op een dag binnenkomt, begint een doos met knuffels te bewegen en te groeien. Vol ongeloof kijkt ze naar wat er zich voor haar afspeelt. Ze komen tot leven. Het speelgoed ziet haar meteen als een soort van godin en vliegen op haar af. Al snel bouwt ze een sterke band op met hen.
Vooral met de stoere Barbie kan Luna het goed vinden. Met haar mooie kleren en uitgesproken karakter is Barbie haar grote voorbeeld. Langzaamaan geraakt het speelgoed verwikkeld in haar leven. Ook Luna’s energieke en speelse vader valt voor de charmes van Barbie. Op een obsessieve manier klampt het speelgoed zich vast aan Luna en haar vader. Steeds meer blijken de speeltjes toch niet zo onschuldig te zijn.
Over Helene Lespagnard
Helene Lespagnard (°1998) is een illustrator en striptekenaar uit Antwerpen. Ze studeerde dit jaar af in de richting beeldverhaal aan LUCA school of Arts in Brussel en volgde een Erasmus aan Erg (Saint-Luc École de recherche graphique) Grotendeels haalt ze inspiratie uit het alledaagse leven en toevalligheden. Ze is gefascineerd door de unieke karakters van dieren die vaak een rol spelen in haar werk. Wanneer ze niet aan het tekenen is, geniet ze van lange wandelingen en het verslinden van films en series.
Contact
The Tiger in a Pond
The Tiger in a Pond is a children’s book about a tiger named Ho Ho. Ho Ho is a lonely and single tiger who is not very satisfied with herself. One day Ho Ho, following a butterfly dressed nicely, accidentally falls into the pond. After coming out of the pond, Ho Ho finds herself getting a different appearance. Ho Ho, who has transformed into a human body, decorates herself beautifully, makes various forest friends, and enjoys each season with joyfulness. However, when the weather gets colder, Ho Ho feels lonely and misses her friends left for winter. When spring comes back, she finally returns a tiger.
This story is based on Korean Folktales, specifically dealing with the boundary of dream and reality. By throwing the questions about dreams, reality, and the boundary of two concepts, it intends to give readers to think of who they are, where they originally belong, and how to find their own identity.
The illustrations for the book were created by using collage with watercolored paper and digital media.
About Jiwon Kim
Jiwon Kim is writing stories and drawing illustrations for children’s books. She studied Fine Art (B.A.) and Art History (M.A.) in South Korea. Based on multicultural backgrounds, she tries to reinterpret old fairytales into new stories for children’s picture books. She works with a mix of materials, most often paper collages.
Contact
Jiwon Kim can be contacted at jwonkim1024@gmail.com and instagram.com/jwonkmworks
FIND THIS PLACE AGAIN
Twee jonge vrouwen en een kat stranden in een vreemde, bijna magische dimensie. Wanneer ze een portaal beginnen bouwen om terug te kunnen keren naar hun verloren thuis, worden ze langzaam maar zeker verliefd op elkaar en de mystieke wereld rondom.
Er zal een keuze gemaakt moeten worden tussen hun verantwoordelijkheden en geluk, wat dreigt om een vroegtijdig einde te maken aan hun reis samen.
Find This Place Again is een romantisch verhaal met ondertonen van dromerige sciencefiction. De focus van de vertelling is de band tussen de twee hoofdpersonages, Tilda en Alex, en hoe zelfs de vreemdste wereld een thuis kan zijn als je de juiste mensen om je heen hebt. Daarnaast worden thema’s van zelfverloochening en compromissen aangehaald in een kleurrijk jasje van avontuur en kattenkwaad.
Contact
Instagram: @biesmanskyara
Lasse Wandschneider was born in Lübeck, Germany, in 1987 and studied Illustration in Breda, Berlin and Prague. He is working as a freelance illustrator for different media and places a special focus on small publications and print runs of his own projects, as well as showing his work in exhibitions and group shows. His work has always been influenced by comics aesthetics and form.
For his master's project in Graphic Storytelling he chose to work on his first longer narrative project, drawing inspiration from his family's history and in particular the story of his grandmother, who grew up in Nazi Germany and became a refugee at the end of World War II.
Small bits of information about her story are combined with more atmospheric and poetic parts, to form a very personal interpretation of this part of recent history.
Contact
+49 163 7732383
Centralia
De aarde in Centralia is opgewarmd. Letterlijk. In die mate dat het onmogelijk is er op straat te lopen, zonder te smelten als een blokje deeg op een hete bakplaat. Wanneer blijkt dat de onherbergzame spookstad een rijke goudschat herbergt, trekt een klein groepje dappere avonturiers er op uit om zich te verrijken. Al gauw blijkt dat Centralia niet zo verlaten is als verwacht…
Over Miel Vandepitte
Miel Vandepitte (22) houdt er van vreemde wezens, afbrokkelende gebouwen, en zo weinig mogelijk normale mensen te tekenen. Om aan deze behoeften te voldoen heeft hij een verhaal over een spookstad bedacht, dat tevens een vergezochte metafoor is voor de opwarming van de aarde. Doorheen zijn beeldverhalen en illustraties wil hij zo veel mogelijk fantastische, visueel interessante werelden verkennen; het alledaagse zoeken in de meest bizarre omgevingen, en omgekeerd.
Contact
Instagram en facebook: @Happymiel4
+32 471 707 392
ONTRAFELD
Het verhaal van Ontrafeld speelt zich af in het Sint-Pieters ziekenhuis waar hoofdpersonage Leo Peeters met geheugenverlies ontwaakt. Hij blijkt een zwaar auto-ongeluk te hebben overleefd. Gedurende zijn herstel keert zijn geheugen via korte flashbacks terug en beseft hij wat er eigenlijk gebeurd is…
Mijn masterproef vormde een eerste kennismaking met een verrassend hip en uniek medium: borduren. Geïnspireerd door de prachtige beeldverhalen van onder andere Thisou Dartois en Aurélie William Levaux, exploreerde ik dit ambacht om zelf een pareltje te kunnen maken.
Met een beperkt kleurenpalet in blauwe, gele en oranje tinten ben ik aan de slag gegaan op een twee meter groot tafellaken. Ik calqueerde 28 pagina’s op het witte doek en ging aan de slag met naald en borduurgaren. Door allerlei verschillende steken te combineren, trachtte ik kleurrijke, dynamische beelden te creëren. Om dat effect nog kracht bij te zetten, besloot ik enkele geborduurde pagina’s te fotograferen, terwijl ze langs achter door een felle lichtplaat werden belicht. Hierdoor oogde het laken doorschijnend en werd het draadwerk aan de achterkant op speelse wijze zichtbaar. Daarnaast fotografeerde ik ook steeds de directe achterkant van iedere afgewerkte pagina. Door deze verschillende manieren van fotograferen te combineren, kreeg ik een afwisselend ritme in het beeldverhaal. Voor de afwerking pluisde ik zelf de kunst van het boekbinden uit, zodat ik een linnen hardcover kon borduren die mooi aansloot bij de rest. Het resultaat: een tactiel beeldverhaal waarvan élk deeltje volledig met de hand geborduurd is.
Over Bo Maes
Na mijn opleiding Talen-Wetenschappen af te rondden, gooide ik het roer volledig om en besloot Beeldende Vormgeving te studeren aan de Luca School of Arts in Gent. Meteen daarna ontdekte ik Beeldverhaal in Brussel en kwam ik met de wereld van strips en graphic novels in contact.
Over mezelf: Ik ben dol op tekenen, amuseer me graag met fotografie, maak af en toe korte gifs en animaties, knutsel allerhande, en kan nu ook borduren. Kortom, een manusje-van-alles.
Je vindt me makkelijk online terug onder mijn artiestennaam ‘PoppyMosa’.
Contact
Neem eens een kijkje op mijn facebookpagina en instagramaccount, of check mijn gloednieuwe
portfolio website: www.poppymosa.be
poppymosa.art@gmail.com
Facebook: @PoppyMosa
Instagram: @poppy_mosa