-
-
-
-
-
-
-
-
-

Campus Sint-Lucas Gent
Alexianenplein 1, 9000 Gent

Minima Docta '21

Talks, lezingen en congressen

Dinsdag 5 oktober 2021: docu

Amazing Grace 

  • Alan Elliott – Sydney Pollack
  • VS  
  • 2018
  • 89 min

In 1972 nam Aretha Franklin in een kerk in Los Angeles het gospelalbum Amazing Grace op, waar een recordaantal exemplaren van werd verkocht. Hollywoodregisseur Sydney Pollack maakte er filmopnames van, maar die verdwenen wegens technische problemen in een kluis en werden min of meer vergeten. Pas zo’n veertig jaar later wist muziekproducent Alan Elliott de beelden te restaureren en na wat juridische hobbels kon deze concertfilm in 2018 eindelijk worden uitgebracht. Gelukkig maar, want Franklin, compleet met band en gospelkoor, is in absolute topvorm. De traditionele kerksetting, inclusief swingende dominee, geeft het geheel een zeldzame authenticiteit.

Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 12 oktober 2021

HET LICHAAM SPREEKT 

  • Maria Degrève 

  • Marie Julia Bollansée

Enkele jaren geleden kon je in Brugge een fantastisch overzicht zien van het werk van Maria Degrève, dit jaar mocht Marie Julia Bollansée (°1960) in het SMAK groot uitpakken. Twee kunstenaars die in de schaduw van de Belgische kunstwereld sinds de jaren 80 met beeldhouwkunst, foto, performance, video en installatie de wereld artistiek verkenden, maar waarin vooral het eigen lichaam elke keer opnieuw het kompas werd in die artistieke verkenningstocht.

  • Voertaal: Nederlands
  • Moderator: Jeroen Laureyns
  • A3 Campus St-Lucas Gent, Alexianenplein 1
  • 18u30-20u30
  •  

Dinsdag 19 oktober 2021: film

The Missing Picture

  • Rithy Panh
  • Cambodja, Frankrijk
  • 2013
  • 90 min

Halverwege je leven komen de beelden uit je jeugd terug, vertelt Rithy Panh in zijn veelbekroonde autobiografische documentaire. Nu hij de vijftig nadert, wordt zijn geest overspoeld door herinneringen aan de periode tussen zijn dertiende en zijn zeventiende, toen hij en zijn familieleden door Rode Khmersoldaten uit de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh werden verjaagd en tewerkgesteld op het platteland. Binnen vier jaar bezweken zijn ouders, zijn zus en zijn nicht. Zoals tienduizenden Cambodjanen, die door hun stadse afkomst of ‘intellectuele’ beroep niet pasten in de plattelandsutopie van de Communistische Partij, werd het hun lot te dienen als mest voor de rijstvelden.

Panh verbeeldt deze geschiedenis in een reeks diorama’s met figuurtjes die we aan het begin van de film gemaakt zien worden uit dezelfde kleigrond die zoveel levens verzwolg. Terwijl een stem passages uit Panhs boek The Elimination voordraagt, groeien die kleipoppetjes uit tot personages van vlees en bloed. Zo creëert Panh de beelden die ontbreken in de archieven; die bevatten alleen nog propagandamateriaal en bewaren geen herinnering aan het leven, lijden en sterven onder een onmenselijk bewind.

  • Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 26 oktober 2021: docu

Three Identical Strangers 

  • Tim Wardle
  • VS
  • 2018
  • 96 min

Long Island, 1961. Drielingbroers Bobby, Eddy en David worden vlak na hun geboorte van elkaar gescheiden. Ze brengen hun jeugd door in verschillende adoptiegezinnen en weten niets van elkaars bestaan. Tot toeval hen onverwacht bij elkaar brengt. De film vertelt hoe de broers elkaar op 19-jarige leeftijd ontdekken en onderzoekt waarom ze bij geboorte werden gescheiden. Een verontrustend verhaal van een verzwegen studie die tot op vandaag nog veel geheimen kent.

Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 2 november 2021: docu

WHITE CUBE

  • Renzo Martens
  • Nederland, België, Congo-Kinshasa
  • 2020
  • 79 min

White Cube toont de relatie tussen westerse kunstmusea en het plantagesysteem in Congo. Veel musea zijn gebouwd met winst uit de plantages. In White Cube slagen de plantagearbeiders erin het concept van de 'white cube' te gebruiken om hun land terug te kopen van internationale plantagebedrijven en het veilig te stellen voor toekomstige generaties. De film is een aanklacht tegen de postkoloniale uitbuitding van Congolese arbeiders en doorprikt tegelijkertijd de schijnheiligheid van de westerse kunstwereld.

  • Vertoning in Cinema Sphinx in aanwezigheid van de maker (o.v.b.) om 20:00

Dinsdag 16 november 2021

DE KOLONIALE SCHANDE II

  • Sammy Baloji
  • Sibo Rugwiza Kanobana.

Aangezien het Westen er in de tijd van de Arabische Lente niet in geslaagd is om de draad van een revolutionair-emancipatorisch verlangen terug op te pikken, was het pas door de ‘Black Lives Matter’- beweging dat ook hier in het Westen de deur voorzichtig werd open gezet om in de donkere spiegel van het eigen verleden te kijken. De Belgisch-Congolese kunstenaar Sammy Baloji (°1978) heeft van het blootleggen van de Belgische koloniale beerputten in Congo zijn artistieke missie gemaakt, terwijl dit jaar Sibo Rugwiza Kanobana (°1975) samen met Belgisch-Congolese collega’s in het archief van het Letterenhuis de beschamende medeplichtigheid van talloze Vlaamse romanciers aan het koloniale gedachtegoed tegen het licht hield in het boek ‘Zwarte Bladzijden’.

  • Voertaal: Engels.
  • Moderator: Jeroen Laureyns
  • A4 Campus St-Lucas Gent, Alexianenplein 1

18u30-20u30

Dinsdag 23 november 2021

Ady Gasy, the Malagasy Way 

  • Nantenaina Lova /
  • Madagaskar, Frankrijk
  • 2014
  • 84 min

“Made in Madagascar avec presque rien (gemaakt in Madagaskar met bijna niets)” vertelt een uit afvalrubber vervaardigd stempeltje, dat de verhouding van de Malagassische bevolking met productie en consumptie (niet per se in deze volgorde) kernachtig weergeeft. Het mag dan crisis zijn, maar dat mag de pret op Madagaskar niet drukken, want er zijn belangrijker zaken dan economische groei. Dus snijdt de één met ambachtelijke nauwkeurigheid een stempel uit een stukje rubber van de vuilnisbelt, en maken anderen sandalen van oude rubberbanden, of instrumenten van sprokkelhout en lege conservenblikken. Ook afgedankte fietsonderdelen, gebruikte spuitbussen, jampotten, gloeilampen en zeepresten krijgen zo een tweede leven. “Het zijn de Chinezen die alles produceren, en wij, de Malagassiërs, knappen alles op,” verwoordt een handwerksman kernachtig het wereldwijde kringloopprincipe. Met een liefdevolle blik toont Ady Gasy, the Malagasy Way het dagelijks leven op Madagaskar, waar duidelijk niet de winnaars van de globalisering wonen. Niettemin maken ze er met behoud van hun eigenheid en een ongebroken humeur het beste van, hoewel ze daarbij ook de kunst van het klagen niet verleerd zijn, want chaos en corruptie karakteriseren de heersende macht. De geduldig observerende beelden worden afgewisseld met “wandtegels” met spreuken die de Malagassische levenshouding weerspiegelen, zoals: “Voorzie het ergste, zodat het beste gebeurt.”

Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 30 november 2021: Docu

Persepolis

  • Marjane Satrapi – Vincent Paronnaud
  • 2007
  • 96 min

In de succesvolle vierdelige beeldroman Persepolis beschrijft de in Parijs wonende Marjane Satrapi haar jeugd in Iran - eerst in relatieve vrijheid onder de sjah, dan steeds verder onderdrukt na de islamitische revolutie. Als tiener wordt ze door haar ouders naar Europa gestuurd, maar in de Westerse cultuur kan ze evenmin aarden. Satrapi co-regisseerde zelf deze verfilming, waarin het verhaal én de doeltreffend eenvoudige tekenstijl van de strip zijn gehandhaafd. Het resultaat is een overweldigende ode aan universele jeugddromen, weerbaarheid en fantasie.

Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 7 december  2021

DE ROEP OM VRIJHEID

  • Jacqueline de Jong & Lale Gül.

Niets zo rauw en zo vitalistisch als de kunst die haar verlangen naar vrijheid uitroept. De Nederlandse kunstenares Jacqueline de Jong (°1939) deed het dit jaar in haar tentoonstelling ‘The Ultimate Kiss’ in Wiels, haar jongere landgenote Lale Gül (°1997) in haar autobiografische boek ‘Ik ga leven’ (2021) waarin ze zich afscheurt van haar streng islamitische achtergrond. Twee verschillende generaties, twee verschillende kunstvormen, maar één luide en duidelijke roep om vrijheid.

  • Voertaal: Nederlands
  • Moderator: Jeroen Laureyns
  • A4 Campus Sint-Lucas Gent Alexianenplein 1
  • 18u30-20u30

Dinsdag 14 december 2021

Gimme Danger

  • Jim Jarmush
  • VS / 108 min

De legendarische rockband The Stooges stond in de late jaren 1960 aan de wieg van de punk en de alternatieve rock. Gimme Danger vertelt het verhaal achter de band en geeft inkijk in de muzikale, culturele, politieke en historische context waarin ze ontstond. Een unieke blik over wat er schuilging achter de initiële commerciële moeilijkheden, maar ook achter hun uiteindelijk langdurig succes. Een entertainende documentaire over de chaotische opkomst, de val en de reünie van Iggy Pop en zijn iconische band The Stooges, uiteraard doorspekt met de nodige muziekfragmenten. Een aanrader voor iedere liefhebber van rock ‘n’ roll.

Jim Jarmusch - door velen beschouwd als de coolste cineast in het hedendaagse arthouse circuit - kiest ervoor te focussen op The Stooges en niet op de commercieel gezien betere solocarrière van frontman Iggy Pop. Maar die is wel aanwezig in de film, en Jarmusch laat vooral Iggy zelf, samen met de andere overlevende leden van The Stooges, aan het woord met heerlijke bij archiefbeelden, duiding bij hun invloeden en allerlei spraakmakende anekdotes.

Ingeleid door Wim Lambrecht om 18u30 in A3 campus St.-Lucas Gent Alexianenplein 1

Dinsdag 21 december 2021:

‘SUPERSTUDIO’ gaat ‘OFF Camera’

Katleen Vinck & Steven Humblet

Nu we door corona weer de omgeving rond ons herontdekt hebben, kan het geen toeval zijn dat ook de tentoonstelling ‘Superstudio’ van kunstenares Katleen Vinck (°1976)  en het nieuwe boek ‘Off Camera’ van fotografiecriticus Steven Humblet (°1970), mij op wandel in de buurt rond mijn huis in Antwerpen-Noord, in de schoot werden geworpen. Het boek ‘Off Camera’ is een schatkamer vol prachtige abstracte fotografische werken. De tentoonstelling ‘Superstudio’ een unieke tentoonstelling over verschillende abstracte beeldhouwwerken (Nadia Naveau, Tom Volckaert, Leyla Aydoslou, Peter Rogiers, Octave Vandeweghe, Katleen Vinck)  en dans (Marc Vanrunxt). Hoe en of die twee meer dan associatieve dingen met elkaar gemeen hebben, zoeken we op deze donkere dinsdagavond in december uit.

  • Moderator: Jeroen Laureyns
  • A4 Campus St-Lucas Gent, Alexianenplein 1
  • 18u30-20u30
Over Minima Docta

Platform voor maatschappelijke discussie en documentaire cinema

MINIMA DOCTA is een platform voor maatschappelijke discussie en documentaire cinema o.l.v. Jeroen Laureyns en Wim Lambrecht met de steun van LUCA School of Arts Campus Sint-Lucas Gent, Onderzoekseenheid Image, Kunstencentrum CAMPO, Cinema Sphinx en 019.