Afstudeerrichting in de academische Bachelor audiovisuele kunsten
3 jaar / 180 studiepunten / Nederlands
Campus Genk / C-mine

Animatiefilm

Academische Bachelor

De opleiding Animatiefilm in Genk biedt je artistieke en technologische handvaten waarmee je aan de slag kunt  in de innovatieve en creatieve industrie in een internationaal kader.

Op campus C-mine verken je alle mogelijkheden om je creatief uit te drukken met diverse animatiefilmtechnieken en genres.

Kortom,  een onderzoeksgerichte artistieke opleiding waarin de student in aanraking komt met alle facetten en functies eigen aan het brede gamma van animatiefilm.

De  specifieke animatiefilmtechnieken (2D, 3D, stopmotion, installatie,  experimenteel) worden gekoppeld aan inhoudelijke en artistieke vaardigheden.

Door het implementeren van het animatiefilmproductieproces en de verplichte stage, worden de studenten niet enkel artistiek maar ook marktgericht opgeleid.

Hoe ziet de opleiding eruit?
  • In het eerste jaar leg je de basis en ontwikkel je de nodige skills. Je leert een idee uitwerken en vormgeven in een scenario en storyboard. Je animeert, monteert en sonoriseert. Je leert de belangrijkste animatietoepassingen-en technieken kennen in 2D, 3D en stopmotion. Gaandeweg kom je in aanraking met alle facetten van het productieproces.
  • In het tweede jaar werk je verder op je technische skills en leer je voluit creatief functioneren binnen de productieflow van een animatiefilm. Je werkt zowel traditioneel als digitaal en met mixed media. Op die manier ontdek je naast de hedendaagse animatietechnologieën ook de tradionele.

2Fold - Joëlle Maquiese - 2ba

Video
  • In het derde jaar onderzoek je je kijk op de maatschappij en ondertussen kan je die persoonlijke blik op de wereld  visualiseren. Zo werk je je persoonlijk traject in je eigen stijl uit.

IZAI (Teaser- onderzoek en projectontwikkeling) - Levin Tibax - 3Ba

Video

Bij aanvang van de opleiding verwachten we niet dat je zwaar investeert in materiaal. De campus voorziet ruimschoots in het materiaal dat je nodig hebt om te kunnen starten. In de hogere jaren is het weliswaar handig als je zelf over een degelijke laptop en/of tekentablet beschikt met nodige software.

Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten.

Running Late (Teaser - work in progress, onderzoek en projectontwikkeling) - Iris Widdershoven - 3Ba

Video
Starten met de opleiding

Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef. 

Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden

 

Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF

Waar heb je les?

Contact

Contacteer ons : info.cmine@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.

Kwaliteit is de drijfveer van LUCA

Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"

Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.

Concrete cijfers van deze opleiding
Na je studie

Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master en een tweejarige educatieve master.

In de artistieke master maak je een persoonlijk masterproject verder bouwend op de resultaten van het onderzoek van  je derde bachelorjaar. De masterproef geeft je de kans om te zoeken en te ontdekken hoe je je persoonlijkheid kan uitdrukken in een animatiefilmproject. Hierdoor straalt je werk meer authenticiteit uit.

In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld.

'Op school heb ik, beginnend als leek, van alle aspecten van animatiefilm kunnen proeven. De opleiding heeft me de kans gegeven om met vallen en opstaan te leren wat  animatiefilm is en om er tegelijk mijn draai in te vinden. Het heeft me een fundament gegeven om verder op te bouwen, zoals ik deed met de Wildcard kortfilm ‘Mia’. Het geeft mij veel zelfvertrouwen voor de toekomst dat ik weet dat ik dit fundament heb om op terug te vallen en dat ik niet elke keer op goed geluk iets nieuw maak. Op die manier is de opleiding net hetgeen ik nodig had om te kunnen doen wat ik het liefst doe: animatiefilms maken.'
Wouter Bongaerts

Je docenten

Je docenten begeleiden je op een erg persoonlijke manier en dat elk vanuit hun expertise. Naast hun lessen zijn ze actief in de audiovisuele sector. Ze werken mee aan producties zoals ‘Les Triplettes de Belville’, ‘Exitus’, ‘The Origin of Sound’, ‘Fly Me to the Moon’, ‘La Méchanique du Coeur’, ‘Sammy’s Adventure’ en ‘No Offence’. Ze gooien hiermee regelmatig hoge ogen op nationale en internationale festivals en tentoonstellingen. 

Elke docent heeft zo zijn eigen specialiteit. Sommigen werken in 2D, 3D en stopmotion, anderen zijn actief in regie, animatie, postproductie en nog anderen werken als autonome kunstenaar.

  • Suryara Bernardi (BR) heeft gewerkt aan de visuele ontwikkeling van verschillende internationale animatieseries en heeft daarnaast een gevestigde carrière als illustrator van kinderboeken.
  • Ada Güvenir (Izmir, TR) is een filmmaker en visual artist. In 2015 verhuisde ze naar België om audiovisuele kunsten te studeren. Haar masterproject 'Would You Please?' werd wereldwijd geselecteerd voor festivals, en werd bekroond met de Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds. In 2023 realiseerde ze haar recentste film ‘As if it could'. Ada is zowel docent als artistiek onderzoeker bij LUCA C-mine.
  • Dirk Henrotay is een veel gevraagde lead animator voor animatieproducties. 
  • Yvan Verhoeven werkt als freelance 3D animator aan talloze 3D animaties. 
  • Steven Malliet doet onderzoek naar games, muziek en media.