In de opleiding beeldverhaal leer je zowel je grafische als vertellende vaardigheden te ontplooien. Hierdoor is het programma een unicum in Vlaanderen en daarbuiten.
De masterproef bestaat uit een zelfgekozen artistiek project. Je realiseert dit werk en presenteert het aan een jury van interne en externe deskundigen tijdens een publieke presentatie. Je onderbouwt en contextualiseert het met een scriptie waarmee je je werk situeert binnen of tegenover bestaande literatuur en debatten. Hiermee bewijs je dat je je kan oriënteren binnen het veld van je artistieke discipline. Voor je masterproef kan je gebruikmaken van technische en productionele ondersteuning op onze campus en doe je een beroep op het advies van de studiebegeleiders. Toch bewijs je met je masterproef dat je in grote mate zelfstandig werkt.
In de master Beeldverhaal bestaat je masterproef uit een zelfbedacht beeldverhaal/ prentenboek. Je bewijst hiermee je doorgedreven meesterschap. Vooral de ontwikkeling van een originele, persoonlijke aanpak staat voorop.
Seminars maken deel uit van de masteropleiding. LUCA heeft een bijzonder rijk en gediversifieerd aanbod aan research seminars die gevoed wordt door de onderzoekseenheden van onze campussen uit Brussel, Gent, Genk en Leuven. Iedere campus heeft zijn eigen onderzoekers, onderzoekstradities en focus. Samen met je coördinator selecteer je twee seminars die aanleunen bij jouw ambities. Je kan hierbij ook kiezen uit seminars die aangeboden worden door de KU Leuven of haar associatiepartners.
Om in te schrijven voor een masteropleiding dien je over een Academisch Bachelordiploma te beschikken dat rechtstreeks toegang verleent.
Heb je een verwant Academisch Bachelordiploma of een Professioneel Bachelordiploma? Dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om in te stromen in de masteropleiding na het volgen van een schakel- of voorbereidingsprogramma. Als er geen schakel- of voorbereidingsprogramma bestaat, kan je informeren naar de mogelijkheid om als zij-instromer in de bachelor in te schrijven.
Wil je starten met een Master opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor de MASTER ASSESSMENT
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
'Ik was al bezig met strips toen ik op de kunstacademie in Amsterdam zat. Na veel kleine zines en zelf publicaties te maken, zocht ik een nieuwe uitdaging. In Nederland vond ik geen opleiding die bij me paste, maar wat ik op een Open Campusdag van LUCA zag sprak me wel aan. Na een schakeljaar kon ik de master Graphic Storytelling in Brussel beginnen. Ik heb er veel geleerd zowel over beeldcreatie als over verhalen vertellen. Ik ben naar Brussel verhuisd om de opleiding te volgen en tegen het einde van de masters ben ik weer in Nederland gaan wonen.
Nog voor ik voor de jury mijn masterproef, een non-fictie strip Days of Onion voorstelde, had ik al een contract met een uitgever. Ik denk niet dat ik het had bereikt zonder deze opleiding.'
Anat Segal – auteur van Days of Onion
Na hun opleiding werken onze afgestudeerden als beeldverhaalauteur, illustrator of grafisch vormgever. Andere afgestudeerden komen in een educatieve context terecht, als leraar Plastische Opvoeding of als docent in het deeltijds of hoger kunstonderwijs. Dankzij een doorgedreven theoretische en praktische vorming blink je niet alleen uit in de eigen artistieke discipline, maar ben je ook inzetbaar in een breder werkveld.
'Na mijn studies geschiedenis aan de KU Leuven kwam ik op Sint-Lukas Brussel in een totaal ander soort opleiding terecht. Natuurlijk veel praktijkgerichter, maar over het algemeen ook veel intensiever. Er moest het hele jaar door hard gewerkt worden.Zolang ik mij kan herinneren tekende ik altijd en overal. Maar in de opleiding Beeldverhaal leerde ik dat je als tekenaar ook een verhaal moet kunnen vertellen. Dat het belangrijker is dat je tekeningen persoonlijkheid hebben dan dat ze gewoon mooi of juist zijn. Ik kreeg de unieke kans om te creëren in alle vrijheid, zonder alle beslommeringen die er later in het professionele leven bijkomen, zoals financiële druk of bemoeizieke klanten. Ik heb die luxesituatie aangegrepen om in mijn masteropleiding een volwaardig stripdebuut te maken. Na mijn afstuderen werd dit gepubliceerd, waardoor ik al een visitekaartje had in de vorm van een eerste boek.'
Michaël Olbrechts - auteur o.a. van De Allerlaatste Tijger
Je docenten zijn specialisten die dagelijks actief zijn en stuk voor stuk experten in hun werkveld. Door intensief samen te werken zorgen ze voor een boeiende kruisbestuiving tussen de verschillende vakgebieden:
Elk academiejaar worden er bovendien verschillende gastsprekers en gastdocenten uitgenodigd.