Massaproductie en massaconsumptie herleiden kostbare grondstoffen in een sneltempo tot afval. De grenzen van dit lineaire systeem zijn duidelijk overschreden. De noodzaak voor een systeem waarin grondstoffen kunnen circuleren wordt steeds groter.
Recyclage lijkt daarbij de strategie bij uitstek waarbij reststromen op industriële schaal verwerkt worden tot nieuwe grondstoffen. Toch gaat er in dat proces heel veel kwaliteit en energie verloren. Tegelijkertijd ontstaat er in de marge heel wat initiatieven die industriële reststromen transformeren naar kwalitatieve producten.
Deze Post-Industrial Craft zijn kleinschalig maar illustreren een duurzamere relatie met onze producten waarin hergebruik, reparatie en customisation van industriële reststromen voorop staan. De keuze voor industriële reststromen als grondstof levert vaak een eigenzinnige en ruwe esthetiek op die het tweede leven van een materiaal accentueert. De tentoonstelling geeft een overzicht van experimenten, producten en projecten die het resultaat zijn van een Post-Industrial Craft proces.
Alle werken zijn gecreëerd door studenten, docenten, alumni en onderzoekers verbonden aan de opleiding Productdesign van de Luca School Of Arts in Genk. Het begrip Post-Industrial Craft zal in dit kader ook verder onderzocht en ontwikkeld worden.
Gecureerd door / curated by:
Scenografie door / Scenography by: Han Decorte
Grafisch ontwerp / Graphic design: Ibert Pauwels
/ This expo was made possible in part by the LUCA Breakout fund
Plastic flessen die het resultaat zijn van industriële productieprocessen worden door Nathan Vrebos getransformeerd naar onvoorspelbare vormen die nieuwe dimensies geven aan de vorm, kleur en textuur van de kunststof. De techniek die hij daarvoor ontwikkelde is geïnspireerd door de ambacht van het glasblazen. Via zijn experimenten wil hij de waardering voor schijnbaar goedkoop producten en materialen letterlijk nieuw leven inblazen.
Intrinsiek biedt een plastic tuinstoel heel wat kwaliteiten. Een stoel die weer een wind kan doorstaan, kostenefficiënt geproduceerd kan worden, stapelbaar is en bovendien 100% recycleerbaar. Toch vertalen deze kwaliteiten zich niet naar de waardering van het object. Plastic tuinstoelen worden zonder twee keer na te denken achtergelaten, gedumpt of afgebroken. Jietse Vanlandschoot daagt ons uit om deze iconische producten te herwaarderen door gebroken poten en armleuning te reparen.
De mode industrie produceert in snel tempo heel veel afval. Kleding reparen en upcyclen kan daar een duurzaam antwoord op zijn. Om dat te stimuleren ontwikkelde Lies Fauconnier een totaalbeleving geïnspireerd door traditionele tuft technieken en eigentijdse tattoo shops. En plek waar repareren en personaliseren samen komen.
“Gemaakt van gerecycleerde materialen” is een statement waarmee veel producten vaak aangeprezen worden. Recycleren is een complex en ruw proces. Om dat te illustreren bouwde Cas Reynders een schijnbaar eenvoudig product volledig op uit gerecycleerde materialen.
Reparatie van elektronische apparaten speelt zich vooral in de marge af. Het wordt ervaren als een dubieuze activiteit maar het potentieel ervan wordt enorm onderschat. Het is een moderne vorm van ambacht die de levensduur van elektronische apparaten kan verlengen en de e-waste afval fractie kan reduceren. Design onderzoeker Teis De Greve illustreert dit in zijn teardown video’s die focussen op de precieze handelingen en technieken die nodig zijn om een elektronisch product te repareren.
De uitstraling van producten zijn vaak het resultaat van de materiaalkeuzes en productieprocessen. Om een contrast te maken met een kunststof helm die gemaakt wordt met een spuitgietproces, ontwikkelde Kato Herbots een helm opgebouwd uit mycelium en afgewerkt met leerresten.
Spelen is een basisrecht en dat is het uitgangspunt van Nomad Lab. Het design onderzoek van Emma Ribbens naar hoe de veerkracht van kinderen in vluchtelingenkampen versterkt kan worden door middel van spel. Om dat mogelijk te maken ontwikkeld ze speelconstructies met materialen die ter plaatsen beschikbaar zijn.
Schoenen en in het bijzonder sneakers worden nog maar zelden gerepareerd. Custom Territory wil daar verandering in brengen door schoenmakers, ontwerpers en dragers samen te brengen in lokale ‘territories’ waar de cirkel tussen het ontwerpen, maken en dragen van schoenen gesloten kan worden.
Collectief met/ Collective with: Berre Brans, Cedric Van Hool, Miguel Warmenbol, Ronald Clays, Mathias De Winter, Esther Hoedemakers, Ben Hagenaars
Het collectief New Weef gaat in dialoog met de ambachtslieden om traditionele weeftechnieken zoals mandenvlechten toe te passen op industriële reststromen. Het levert een eigenzinnig contrast op dat een eigentijdse invulling geeft aan materiaal en techniek.
Collectief met/ Collective with: Fine Demarest, Kaat Fabri, Juul Prinsen, Fenia Proost
Onder de noemer Post-Industrial Crafts initiëren Han Decorte en Ben Hagenaars een nieuw onderzoeksproject in samenwerking met docenten, onderzoekers, studenten en alumni verbonden aan de opleiding Productdesign op LUCA Campus C-Mine in Genk.
De vraag die centraal staat in dit onderzoek is: Hoe kunnen we post-industriële en postconsumptie reststromen transformeren naar duurzame producten, diensten en systemen?
De ambitie van dit project is om post-industriële designmethodes te ontwikkelen waarbij design en productie opnieuw in verbinding staan met elkaar. Een contrast met industriële design methodes waarbij de afstand tussen design, productie en consumptie enorm groot is geworden.
De tentoonstelling zal een eindfase tonen van een onderzoek naar nieuwe functies of producten ontworpen van postindustriële en post-consumptie reststromen.
Deze expo zal dan op zijn beurt weer de beginfase worden van het verder onderzoek dat vervolgens geïntegreerd kan worden in het curriculum van de opleiding productdesign.
Het onderzoeksproces zal steeds getoond worden in zijn veranderlijke vorm en doorheen verschillende expo’s en lezingen zal het onderzoek zich vormen en tonen.
Door de jaren heen is Brussels Design September uitgegroeid tot een vlaggenschip voor designliefhebbers. Een maand lang organiseert Brussel een reeks van meer dan 100 niet te missen culturele en commerciële evenementen. Samen vormen ze een ontmoetingsplatform voor publiek en een groot aantal Belgische en internationale ontwerpers.
De editie van dit jaar benadrukt de multidisciplinaire geest van het hedendaagse design.
Dit project werd gerealiseerd met breakout.steun van LUCA School of Arts. LUCA steunt studenten, onderzoekers, docenten en medewerkers die LUCA School of Arts via allerlei initiatieven zichtbaar willen maken in de buitenwereld en bundelt daarvoor middelen. Een centraal budget verleent op laagdrempelige wijze ondersteuning aan welomschreven initiatieven.