-

Sint-Pieterskerk 

Sint-Pietersplein 1, 3071 Erps-Kwerps

EXTRA MUROS Kamermuziekmatinee

Concerten en performances

Kamermuziekmatinee 

Programma

Sonata for Flute, Viola, and Harp L.137 -- Claude Debussy (1862-1918) [arr. Andrea Förderreuther]

I. Pastorale

II. Interlude 

III. Finale 

R. Schumann: Dichterliebe (selectie)

Máximo Diego Pujol (b. 1957, Argentina): Buenos Aires Color Pastel

I. Amarillo Caballito
II. Gris Mataderos
III. Intermedio
IV. Violeta Paternal

Programmatekst

Claude Debussy is de componist die het meest wordt geassocieerd met impressionisme in de muziek. De Sonate voor fluit, altviool en harp, voltooid in 1915, behoort tot zijn laatste werken. Het werd gecomponeerd terwijl hij leed aan terminale kanker en terwijl Frankrijk in een verwoestende oorlog met Duitsland verwikkeld was. Over de Sonate schreef Debussy aan Igor Stravinky dat hij "pure muziek in de oude vorm" schreef, en dit is niet alleen te horen in zijn evocatie van de sonatevorm, maar ook in zijn alles behalve karakteristieke gebruik van bekend klinkende toonreeksen. Het eerste deel, "Pastorale", neemt de tijd om zich te ontrafelen en de luisteraar te verwelkomen in een vreemde droomlandschap. In de "Interlude" voegt Debussy verschillende soorten dansmuziek samen, net zoals een filmmaker een montage maakt. De eeuwigdurende beweging van de "Finale" roept beelden op van een uit de hand gelopen paardenrace, die tot stilstand komt wanneer plotseling opnieuw het thema van het eerste deel weerklinkt. Trio Spectra presenteert de Sonate in een arrangement voor gitaar van Andrea Förderreuther, bewerkt door Daniel Conant.

Máximo Diego Pujol is een Argentijnse gitarist/componist. Elk deel van zijn parelende Buenos Aires Color Pastel schetst een muzikaal beeld van een Argentijnse buurt, niet ver van de hoofdstad. Pujol weet zonder enige moeite elementen uit de Argentijnse volksmuziek en compositorische technieken uit het impressionisme met elkaar te verenigen.

Dichterliebe is een liederencyclus van de 19e-eeuwse componist Robert Schumann, geschreven in 1840 op amper een week tijd. Voor de teksten baseerde Schumann zich op gedichten van zijn tijdgenoot Heinrich Heine. Zoals vaak liet hij zich bij het componeren van deze liederen inspireren door de natuur, door zijn liefde voor zijn echtgenote Clara Schumann, maar vooral ook door melancholie en gevoelens van eenzaamheid. 

Trio Spectra

Trio Spectra bestaat uit de Slovaakse fluitiste Nina Sivosova, de Kroatische altvioliste Ema Tufekcic en de Amerikaanse gitarist Daniel Conant. De kleurrijke combinatie van fluit, altviool en gitaar, eerder ongewoon in de klassieke muziekwereld, lijkt op die van een miniatuurorkest. Het ensemble heeft een divers repertoire opgebouwd van muziek uit de 19e, 20e en 21e eeuw. Trio Spectra verbindt er zich toe dit repertoire te brengen als een eerbetoon aan componisten van over de hele wereld: van Zuid- tot Noord-Amerika, van Centraal- tot West-Europa. Vaak ook spreekt het trio componisten aan met de vraag te schrijven voor hun formatie, wat hen de mogelijkheid biedt de levendige mix van hun instrumenten tot uiting te laten komen. Maar bovenal tracht Trio Spectra door middel van muziek het publiek te bewegen, te inspireren en gevoelens van vreugde en contemplatie bij de luisteraar teweeg te brengen.

Nina Sivošová is een gewaardeerd fluitiste, momenteel actief in Praag/Tsjechië en België, maar aan het concerteren over de hele wereld, zowel als soliste als in kamermuziek- of orkestverband (Czech National Symphony Orchestra, Slovak Radio Symphony Orchestra, Bohemian Symphony Orchestra,

Rock Meets Classic Orchestra/Germany, Chrysalis Orchestra/US. Ze focust voornamelijk op crossover genres, van barok tot rock, van oosterse tot westerse muziek, waarbij ze niet aarzelt om verschillende kunstvormen te combineren. Naast concerteren is ze er voornamelijk op gericht om haar passie voor muziek over te brengen op haar studenten.

Ema Tufekčić behaalde haar bachelor in de Muziek aan de Musik und Kunst Privatuniversität in Wenen in de klas van Gertrud Weinmeister. Momenteel legt ze zich toe op haar masterstudie aan LUCA School of Arts campus Lemmens in Leuven bij Tine Jannsens. Ze speelde in orkesten over de hele wereld, zoals Wiener Musikverein, Queen Elisabeth Hall in Antwerp, Sarajevo National Theatre,

Shanghai Symphony Hall en Zhongshan Music Hall in Beijing. Haar passie voor kamermuziek bracht haar tot samenwerkingen met ensembles, waarbij ze zich zowel openstelt voor populaire als voor klassieke muziek. Ze was regelmatig te zien op de Kroatische televisie met het Vortex String

Quartet. Momenteel geeft Ema vioolles in Antwerpen, België.

Gitarist Daniel Conant, gedreven performer en leraar, wordt alom geprezen voor zijn ‘kleurrijke klank en ‘intieme toonspraak’. Conant is afkomstig van New York, waar hij speelde in Weil

Hall, Symphony Space, de Morgan Library en het Morgan Museum. Hij speelde ook in het buitenlands, waaronder Canada, Mexico, Italië en België, waar hij sinds 2020, nadat hij een beurs van de Belgian-American Educational Foundation kon bemachtigen, studeerde in de klas van Raphaëlla Smits. Conant voelt zich thuis in zowel oude als in hedendaagse muziek en hij houdt ervan 5 eeuwen aan muziek voor snaarinstrumenten te combineren met creaties van hedendaagse componisten.

Duo Erwin Muller en Simon Voets

Bariton Erwin Muller studeert zang bij Catherine Vandevelde aan LUCA School of Arts/Campus Lemmens in Leuven. Hij begon zijn hogere studies zang in september 2016. Zijn interesses en repertoire strekken zich uit van oude muziek over opera tot hedendaags lied.i
Dit academiejaar staan onder meer Publio in La Clemenza di Tito van Mozart, God in de kameropera I Traviati van Parmentier, Petrus en Pilatus in de Johannespassie van Bach en Pilatus in de Johannespassie van Chilcott op het programma. Eigen projecten met pianist Simon Voets zijn onder andere de integrale Winterreise van Schubert en Songs of Travel van Vaughan-Williams. Erwin treedt ook aan als freelance koorlid in Parsifal van Wagner voor De Munt.
Seizoen 2018 – 2019 bracht, naast enkele hernemingen, volgende rollen mee: Vanesio in l’Artigiano Gentiluomo van Hasse, Sam in Trouble in Tahiti van Bernstein, Petrus en Pilatus in de Johannespassie van Bach, Le Roi in Cendrillon van Massenet.
In 2017 – 2018 werkte Erwin binnen zijn opleiding aan volgende projecten: Uberto in La Serva Padrona van Pergolesi, Guglielmo in Cosi fan tutte van Mozart, Ben in The Telephone van Menotti, en de bassolo in Messiah van Haendel
De jaren ervoor zong hij onder andere Don Alfonso in Cosi fan tutte van Mozart, The sailor in Dido & Aeneas van Purcell, De prins en waakhond in De witte slang van Parmentier, Sweeney Todd van Sondheim in de gelijknamige musical, Socraadeens in Tempoesfoejiet van Verdievel, De moeder in Die Sieben Totsunden van Weill, Vesperae Solemnes van Mozart en het Oratorio de Noël van Saint-Saens.
Naast zingen is Erwin ook actief als klarinettist (bas) in onder andere ensemble VONK en als leerkracht zang, klarinet en muzikale opvoeding.

Simon Voets, geboren op 23 november 1998, is student kamermuziek aan LUCASchool of Arts Campus Lemmens bij Sylvia Thereza en Christel Kessels. Hij begon op jonge leeftijd met muzieklessen aan de Genkse Academie voor Muziek, Woord & Dans. Hij volgde er pianolessen bij Jan Peeters en studeerde er af met grootste onderscheiding. Gedurende zijn opleiding aan de academie heeft hij op jonge leeftijd deelgenomen aan verschillende wedstrijden.
In het academiejaar 2020-2021 behaalde hij met onderscheiding zijn master in de muziek met specificatie piano bij Dr. Alessandro Cervino.
In februari 2017 heeft hij de kans gekregen om met het 2e pianoconcerto van L. van Beethoven te debuteren als solist met het Limburgs Orkest Jeugd & Muziek o.l.v. Wouter Lenaerts.
Hij volgde masterclasses bij verschillende gerenommeerde pianisten als Eliane Rodrigues, Katia Veekmans, Joop Celis, Johan Fröst, Julien Libeer, Aaron Wajnberg, Liebrecht Vanbeckevoort, Vitaly Samoshko, Jura Margulis, Shai Wosner en Matheusz Borowiak.

Organisatie: Cultuursmakers Kortenberg