Lemmensberg 3
3000 Leuven
Concertzaal
LUCA Winds
Ivan Meylemans, dirigent
Future Celebration werd gecomponeerd ter gelegenheid van de 125ste verjaardag van de Koninklijke Socialistische Harmonie De Toekomst uit Sint-Niklaas (België). In deze kleurrijke compositie slaagt Kevin Houben (1977) erin de bruisende textiel- en sigarennijverheid uit de negentiende en de twintigste eeuw van de Oost-Vlaamse stad Sint-Niklaas weer te geven. Deze ambachten waren immers kenmerkend voor de rijkdom die ze voor de stad met zich meebrachten. Getuige daarvan zijn nog steeds de 2 unieke (niche)musea in Sint-Niklaas: het Breigoedmuseum en het Pijp- en Tabaksmuseum. Zelfs in tijden van grote crisissen, bv. tijdens het interbellum, bleef de stad floreren. Kenmerkend hiervan zijn de unieke collectie geklasseerde art-decohuizen, waaronder het vroegere Volkshuis, waar de Koninklijke Socialistische Harmonie De Toekomst nog steeds repeteert. Deze historische achtergrond van Sint-Niklaas en van het harmonieorkest in het bijzonder, heeft Kevin Houben in The Future Celebration muzikaal voorgesteld. De korte, maar energieke en krachtige opening van het werk, door de koperblazers, verklankt Sint-Niklaas als welvarende stad. Nadat de houtblazers een breed en lyrisch thema presenteren, werpt een allegro met een opgewekt thema een blik op de toekomst, hoopvol vooruitkijkend naar de volgende mijlpalen/vieringen die de stad en haar orkest nog te wachten staan.
De Amerikaanse componist David Maslanka (1943-2017) werd vooral bekend om zijn muziek voor blazersensemble. Hij schreef acht symfonieën, een mis, een aantal koorwerken, een kleine twintig concerti, tal van kamermuziekwerken (waaronder blaaskwintetten en saxofoonkwartetten), verschillende orkestwerken en werk voor soloblazers en piano. Angel of Mercy (letterlijk vertaald als ‘engel van barmhartigheid’) schreef hij op vraag van Timothy Mahr en de St. Olaf Band, naar aanleiding van hun 125-jarig bestaan. De koralen "O Fear, Disquiet, and Apprehension", "Oh, How Blest Are Ye" en "I Leave All Things to God's Direction" liggen aan de grondslag van deze compositie.
Eveneens van Maslanka is Symfonie nr. 4. Ook hier liggen koralen (“Only Trust in God to Guide You” en “Christ Who Makes Us Holy” van J.S. Bach) aan de basis van het werk, naast ook enkele hymnes (waaronder “Old Hundred”) en soortgelijke melodieën. Maslanka zelf omschrijft het werk als een kreet van levensvreugde, de niet te onderdrukken drang om het uit te roepen vanuit een existentieel besef van dankbaarheid om wat is en leeft.
In de loop van de geschiedenis hebben verschillende schrijvers en componisten het tragische verhaal van Egmont gebruikt om er hun persoonlijke invulling aan te geven, zo ook Bert Appermont (1973).
Vier elementen of taferelen uit het verhaal fungeren daarbij als belangrijke dramatische pijlers: Egmont’s bruiloft (deel 1), Egmont’s moeilijke relatie met Filips II (deel 2), zijn onthoofding te Brussel (deel 3) en de opstand van de Nederlanden tegen de Spaanse onderdrukking die hieruit voortvloeide (deel 4). Het werk opent met de meeslepende melodie die de figuur van Egmont verklankt en doorheen het werk in verschillende gedaantes zal terugkeren.
Programma
Koop uw tickets hieronder.
Gratis voor personeel en studenten van LUCA/KSO