Keuzetraject in de Bachelor audiovisuele kunsten
3 jaar / 180 studiepunten / Nederlands
Campus Genk / C-mine

Game Design

Academische Bachelor

Ben je geboeid door de wereld van games, technologie en nieuwe media? Droom jij ervan om vernieuwende spelconcepten te ontwikkelen? Dan is Game Design op campus C-mine Genk helemaal iets voor jou. In de afstudeerrichting Game Design maak je kennis met de conceptuele, visuele en technologische uitwerking van games.

Hoe ziet de opleiding eruit?
Video
  • Je verwerft de nieuwste technologieën
  • Je leert een game grafisch/visueel ontwerpen
  •  Je benadert de ontwikkeling van het spel op een creatieve manier
  •  Je zoekt naar een balans tussen spelen, plezier en leren en formuleert zo een antwoord op alledaagse en minder alledaagse problematieken

Bacheloropleiding

In de driejarige bacheloropleiding krijg je thematische modules waarin je games onderzoekt, ontwerpt en ontwikkelt voor verschillende contexten. Op het einde van de rit weet je hoe een game van A tot Z wordt ontwikkeld en ben je in staat om volledig zelfstandig games te ontwikkelen.

​In het eerste bachelorjaar leer je verschillende methoden en technieken om games te ontwerpen. Je maakt kennis met verschillende software pakketten zoals Blender, Unity en Photoshop. Je ontwikkelt jezelf op drie kerndomeinen: design, visueel en techniek. Deze drie domeinen vormen de tools die je zullen helpen je visie als game designer te realiseren. Met deze basis zorgen we ervoor dat je een breed profiel krijgt waarmee je snel nieuwe inzichten en technologieën kan oppikken. 

In het tweede bachelorjaar focus je niet langer op één mediadrager maar geef je spelconcepten transmediaal vorm. Je verdiept je in een uitgebreid pallet van tekenvaardigheden, 2D- en 3D-ontwerp, programmeren, game design, storytelling en je gaat aan de slag met interactieve sensortechnologieën, experimentele games, mobile games, marketing games, boardgames ...

In het derde bachelorjaar beheers je de basisvaardigheden en verfijn je je skills. ​We gaan je steeds meer stimuleren om na te denken over de diverse mogelijk­heden van games. 

Je begint de grenzen van het spel als medium af te tasten. Je krijgt thematische modules en bereidt je voor op je toekomst met vakken zoals ondernemerschap, marketing en project ma­nagement. Daarnaast kan je ook kiezen voor een Erasmusuitwisseling om je in­ternationale ervaring te verrijken. 

Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten.

Masteropleiding

Na je bacheloropleiding kies je tussen de artistieke master of de educatieve master.

In de artistieke master stippel je een eigen praktijkgericht onderzoekstraject uit en realiseer je een innovatief gameproject. Daarvoor maak je zelfstandig keuzes. Je kan je kennis en inzicht verder aanscherpen in onderzoeksgerichte modules en ondersteunende labs. Tijdens je persoonlijk traject krijg je ondersteuning van een docententeam dat actief is in de game-industrie en verschillende onderzoeksprojecten.
In het begin van je master volg je een werkstage van 12 weken waarbij je erva­ring opdoet en je skills en vaardig­heden toetst in een professionele context.

In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld (deeltijds kunstonderwijs, leerplichtonderwijs, non-formele kunsteducatie). Kies je voor een artistieke master en ben je geïnteresseerd in educatie, dan kan je na het behalen van je artistieke master instromen in een verkort eenjarig traject van de educatieve master.

Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten.

Schakelprogramma

Wil je graag een master in Game Design behalen en volgde je een opleiding in grafische vormgeving, DAE, multimedia, communicatie, ICT, productdesign, audiovisuele of beeldende kunsten?

Het schakeljaar biedt een unieke mogelijkheid om je in één jaar voor te bereiden op het masterprogramma van onze opleiding. Afhankelijk van je eigen specifieke profiel krijg je een programma op maat.

Wat heb je nodig?

Om deze opleiding te starten, raden we je aan een degelijke laptop aan te schaffen. Bij voorkeur is deze laptop uitgerust met een degelijke grafische kaart, bijvoorbeeld een NVIDIA RTX 3050 of zwaarder en 8 RAM geheugen of meer.

Video
Video
Starten met de opleiding

Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef. 

Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden

 

Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF

Waar heb je les?

Contact

Zit je met nog vragen? Mail ons: info.cmine@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.

Kwaliteit is de drijfveer van LUCA

Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"

Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.

Concrete cijfers van deze opleiding
Na je studie

Onze afgestudeerden zijn gegeerd in het werkveld. De verklaring? Bij ons studeer je af met een rijkgevuld portfolio, praktische kennis en heel wat theoretische bagage. Hiermee heb je een sterk profiel en kan je aan de slag in gamebedrijven, online of klassieke mediabedrijven, reclamebureaus of grafische bureaus. Maar evengoed kan je werken in socio-culturele organisaties of onderzoeksinstellingen. Daarnaast kan je natuurlijk ook je eigen bedrijf starten.

"Toen ik begon op Campus C-Mine had ik nog nooit een game gemaakt. Gespeeld? Zeker, want het was mijn hobby. Maar ik had nooit beseft dat je een opleiding tot game designer kon volgen, laat staan dat je er effectief je job van zou kunnen maken.

Door de open visie van de master heb ik een samenwerkingsproject kunnen pionieren tussen de opleiding Animatie en de opleiding Game Design. Dit leverde een VAF Wildcard prijs op, de C-Mine Crib award, een nominatie voor de Belgian Game Awards en nog zoveel meer.

Nu ik aan de slag ben als zelfstandige game designer kan ik me zelfs geen ander leven voorstellen."

Stef Colruyt

Jeff Jacobs en Stef Colruyt wonnen beide de eerste VAF Wildcard for Games 2019. Een mooi resultaat als je weet dat ze zo liefst twee van de vier Vlaamse Wildcards wonnen. Naast een mooie geldprijs kregen ze een persoonlijke coach om hun games verder te ontwikkelen.

https://www.vaf.be/nieuws/eerste-vaf-wildcards-voor-gameontwikkelaars-uitgereikt

De kers op de taart na je opleiding is de “Best Student Award” van de Belgian Game Awards. Onze eigenste Jeff Jacobs won die met ‘Point of view’.

https://www.1up-conference.com/news/bga-winners

Op de Belgian Game Awards wonnen onze alumni Sander Ambroos, Jonathan Wolfs en Beau Vankemenade van Business Goose

het "Debut Game of the Year 2021"

https://awards.belgiangames.be/games/sizeable

https://www.flandersdc.be/nl/magazine/belgian-game-awards-2021

Je docenten

Les van experten:

Je docenten begeleiden je op een erg persoonlijke manier. Ze leren je de kneepjes van het vak en dat elk vanuit hun expertise. Want naast hun lessen zijn ze dagelijks actief in het werkveld.  

Stijn Mommen (https://banzai-studios.com/) is eigenaar van ‘Banzai Studios’.

Robin Gielis (https://www.polygoat.com/) is mede-oprichter van ‘Polygoat’.

Jonathan Wolfs (https://www.businessgoose.be/) is mede-oprichter van en game designer bij 'Business Goose Studios'.

Docenten en experten Nicky Vreys, Robby Clerebout, Steven Malliet, Andy Van Woensel, Nathalie Vaes, Jonathan Wolfs, Jeff Jacobs, Jan Louis De Bruyn en Carina Erdmann nodigen zelf ook gastdocenten uit.

In memoriam Jelle Husson (° Diest op 28 juni 1982 - † Bierbeek op 1 februari 2022) oprichter https://www.possiblypixels.com/