Op 25 april 2024 slaan Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend. Voor de eerste editie van deze samenwerking brengen wij een aantal interessante praktijken uit het kunst- en onderwijsveld bij elkaar in het museum. Het aanbod bestaat uit dialogen, presentaties en werksessies die mensen met een achtergrond als nieuwkomer wil betrekken bij een artistiek kijken, spreken en maken.
09:30 - 10:00 onthaal met koffie en thee
10:00 - 10:30 de vliegeraars
De vormingsdag start plein-air met Museums of Belgium die een open atelier ontwikkelen om vliegers te maken en te vliegeren. Zij onderzoeken hoe tradities een verhaal kunnen worden over de ruimte, burgerschap en het poëtisch potentieel van het leren.
http://www.museumsofbelgium.be/
10:30 - 12:15 visual thinking strategies
Na een korte inleiding door Maureen Magerman (LUCA School of Arts) over de methode van Visual Thinking Strategies in relatie tot mensen met een achtergrond als nieuwkomer kan je zelf aan het werk in parallelsessies VTS in de expozalen van het S.M.A.K. VTS is een toegankelijke methode om vanuit een kunstwerk een open gesprek aan te gaan.
Sessies met Aline Van Nereaux (SMAK) en Carla Langenbick (SMAK)
12:15 - 13:00 lunch (inbegrepen)
13:00 - 14:30 workshops
In de namiddag ga je praktisch aan de slag in kunsteducatieve workshops die specifiek ontwikkeld zijn voor OKAN-groepen. Je maakt kennis met initiatieven uit een museale context, het onderwijs en de sociaal-artistieke sector.
vanuit een kunstonderwijscontext met Raisa Vandamme en Veerle Vervliet (Sint-Lukas Academie Brussel)
vanuit een museale context met Joris Strouken (SMAK)
vanuit een sociaal-artistieke context Anne De Loof (BATTERIE)
14:45 - 15:30 panelgesprek met moderator Raisa Vandamme (Sint-Lukas Academie Brussel), met Anne De Loof (BATTERIE), Anna Osorio Gil (Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe), kunststudenten Nathalia Castillio en Gloria Guarraci.
We sluiten de dag af met een interactief gesprek tussen spelers uit het veld die vanuit unieke posities (leraar, leerling, kunstenaar) over de kansen en obstakels van de gemeenschappelijke grond tussen kunst en OKAN-onderwijs debatteren.