TOLEDO
Vanaf midden augustus kan je aan de hand van jouw geactiveerde LUCA-login inloggen op Toledo. Dit is een digitale leeromgeving en communicatieplatform waar informatie gedeeld wordt over de campus, opleiding, lessen, enz. Docenten en de onderwijsadministratie gebruiken Toledo om onder andere met jou te communiceren en leermateriaal of aanvullende informatie te verspreiden. Ga dus regelmatig naar Toledo om op de hoogte te blijven!
Ingelogd op Toledo? Dan zie je een onderdeel 'updates & communicatie', waar we algemene informatie publiceren. Je kan ook doorklikken naar de opleidings-communities.
Informatie over de lessen verschijnt pas na het invullen van het individueel studieprogramma (ISP). Hierover hoor je meer tijdens de startdag.
Je kunt via Toledo ook je LUCA-mailbox raadplegen. Je bekijkt die best elke dag.
Aan de hand van jouw geactiveerde LUCA-login, zou je onmiddellijk toegang moeten hebben! IT probleem? Check it-voorzieningen.
We raden aan om Google Chrome te gebruiken bij het raadplegen van toledo.
START ACADEMIEJAAR
In de week van 16 september 2024 organiseren we startdagen voor alle opleidingen. Alle studenten worden dan verwacht.
De reguliere lessen volgens het uurrooster starten op maandag 23 september 2024.
UURROOSTER: Waar en wanneer heb ik les?
STUDENTENKAART
Vlaamse studenten ontvangen in september hun studentenkaart per post. Studenten met een buitenlands adres kunnen hun kaart ophalen aan het onthaal. Zorg dat je deze steeds bij hebt (om toegang te hebben tot de campus, om te printen, boeken uit te lenen,…).
Inschrijven voor opleidingsonderdelen (ISP)
Elk academiejaar moet je via KU Loket (www.luca-arts.be – KU Loket) ook inschrijven voor de opleidingsonderdelen die je dat jaar wil volgen en waarvoor je examen zal afleggen. Bij het invullen van het ISP zal je ondersteuning krijgen van jouw trajectbegeleider (zie verder voor contactgegevens). Informatie over alle individuele opleidingsonderdelen is terug te vinden in de programmagids van de opleiding: onderwijsaanbod.luca-arts.be. Wacht tot na de startdag om je ISP in te vullen.
Het is mogelijk om in de loop van het jaar wijzigingen aan te brengen aan je ISP (uitschrijven voor vakken of een vak vervangen door een ander vak), maar hou er rekening mee dat je zelf maar tot uiterlijk woensdag 16 oktober 2024 wijzigingen kan aanbrengen aan je ISP.
Als je vragen of problemen hebt met het invullen van je ISP, dan kan je terecht bij jouw trajectbegeleider.
Studievoortgangsdossier
Via KU Loket kan je ook steeds je studievoortgangsdossier raadplegen. In dat dossier vind je alle opleidingsonderdelen die je opneemt en de resultaten die je ervoor hebt behaald. Je kan er ook zien wat de stand is van je leerkrediet en of je al toleranties hebt ingezet of nog kan inzetten. Via KU Loket moet je (indien nodig) ook inschrijven voor de derde examenperiode.
Studiegids en academische kalender
Op de LUCA website onderwijsaanbod vind je de studiegids met per opleiding de ECTS-fiches. Voor elk opleidingsonderdeel is er een ECTS-fiche met informatie over de volgtijdelijkheid (moet je een ander vak al gevolgd hebben voor je voor het vak kan inschrijven?), doelstellingen, inhoud, verwachte aanwezigheid, evaluatiemethode en examenkansen.
De algemene academische kalender van LUCA vind je eveneens op de website.
De academische kalender afgestemd op campus C-mine vind je op deze pagina
ATTESTEN
Wanneer je inschrijving verwerkt en bevestigd werd, krijg je een e-mail met een officieel inschrijvingsattest. Je kunt dit attest gebruiken om een treinabonnement aan te vragen bij de nmbs, om voor te leggen aan je kotbaas,...
Heb je nood aan andere attesten? Raadpleeg de selfservice in KU Loket.
Studiegeld en extra studiegebonden kosten
Specifieke vragen over studiegeld, studietoelage van de Vlaamse Overheid of studiefinanciering? Kreeg je een factuur voor het volledige studiegeld, maar vermoed je in aanmerking te komen voor het verminderd tarief? Contacteer voor de vervaldag van jouw factuur de sociale dienst van de studentenvoorzieningen (STUVO) voor een berekening. Meer informatie en contactgegevens: studiekosten-en-studiefinanciering.
Het is ook mogelijk om een gespreide of afwijkende betaling van het studiegeld aan te vragen. Een aanvraag indienen kan vanaf twee werkdagen na het activeren van jouw LUCA-login via proform. Meer informatie vind je hier.
Bij afwezigheid
Bij afwezigheid (omwille van ziekte/overmacht) verwittig je de school via proform (tijdens lesperiodes)
Op deze manier worden alle betrokken docenten meteen op de hoogte gesteld van je afwezigheid.
Afwezigheid tijdens een examenperiode: meld een afwezigheid altijd vóór de start van een examen. De melding doe je eveneens via bovenstaande proform, maar je selecteert vervolgens examenperiode. Op basis van de informatie die je bezorgt, zal de examenombuds al dan niet een inhaalmoment voor het examen vastleggen. Let wel op dat je je ziektemelding + geldig doktersattest binnen de drie werkdagen moet indienen om gewettigd afwezig verklaard te worden door de ombuds van de opleiding.
Afwezigheid van docenten wordt gemeld via TOLEDO. Als je vragen hebt over de aanwezigheid van docenten kan je ook bij het onthaal terecht.
Opleidingen en verantwoordelijken
LUCA School of Arts organiseert verschillende opleidingen op campus C-mine. Hieronder vind je het overzicht van de opleidingen en de verantwoordelijken binnen elke opleiding.
Productdesign
Opleidingshoofd: Dirk Reynders (dirk.reynders@luca-arts.be)
Coördinator: Ben Hagenaars (ben.hagenaars@luca-arts.be) en Steven Lenaers (steven.lenaers@luca-arts.be)
Beeldende Kunsten: Fotografie
Opleidingshoofd: Dirk Reynders (dirk.reynders@luca-arts.be)
Coördinator: Joery Erna (joery.erna@luca-arts.be)
Audiovisuele Kunsten
Opleidingshoofd: Nathalie Vaes (nathalie.vaes@luca-arts.be)
Afstudeerrichting: Televisie-Film
Coördinator: Brecht van Wijk (brecht.vanwijk@luca-arts.be)
Afstudeerrichting: Animatiefilm
Coördinator: Tom Vanroy (tom.vanroy@luca-arts.be
Afstudeerrichting: Game Design
Coördinator: Robin Gielis (robin.gielis@luca-arts.be)
Educatieve Master in de Audiovisuele en Beeldende Kunsten (EMA Genk)
Coördinator: Christophe Van Eecke (christophe.vaneecke@luca-arts.be)
Ondersteunende diensten op de campus
Onderwijsadministratie
Op de onderwijsadministratie wordt het administratieve dossier van elke student bijgehouden. Als je in de loop van het academiejaar beslist om je studiecurriculum te wijzigen of over te schakelen naar een andere opleiding, dan moet je dat zeker aan de onderwijsadministratie melden.
De medewerkers van het onthaal en de onderwijsadministratie zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30 – 12u30 en van 13u00 – 16u30.
Trajectbegeleiding
De trajectbegeleider kan je helpen om je studietraject uit te stippelen. Hij/zij is de geknipte persoon om je te helpen bij het samenstellen van een evenwichtig en haalbaar lessenpakket op maat, gespreid over één of meerdere opleidingsfases.
Heb je vragen over de samenstelling van je studiecurriculum, het school- en examenreglement, leerkrediet, heroriëntering of individuele trajecten, klop dan aan bij de trajectbegeleider van je opleiding voor de nodige info en goede raad.
Voor opvolging in de loop van het academiejaar en nuttige ondersteuning bij moeilijke beslissingen kan de trajectbegeleider je helpen om je kansen te optimaliseren.
De trajectbegeleider van de opleiding kan samen met jou je resultaten analyseren en bepalen welke weg je best kan volgen naar een volgende opleidingsfase.
Een overzicht van de trajectbegeleiders per opleiding kan je hier vinden.
Vrijstellingen
Als je al een al dan niet afgewerkte studie in het hoger onderwijs achter de rug hebt of je kan terugblikken op een aantal jaren professionele ervaring, dan kan je misschien van bepaalde opleidingsonderdelen vrijgesteld worden.
Heb je vragen hierover, dan kan je terecht bij je trajectbegeleider.
Vrijstellingsaanvragen op basis van opleidingsonderdelen waarvoor je geslaagd bent in een andere opleiding (= vrijstellingen op basis van EVK) dien je te doen via je KULoket -> Onderwijs & studenten -> vrijstellingsdossier. Hier vermeld je voor welk opleidingsonderdeel je een vrijstelling wenst aan te vragen en laad je de nodige documenten op i.v.m. het opleidingsonderdeel op basis waarvan je de vrijstelling wenst aan te vragen (bewijs van behaald resultaat, ECTS-fiche, ...).
Dit doe je best vóór 1 oktober, de uiterlijke deadline is woensdag 16 oktober 2024.
Voor vrijstellingen op basis van een bewijs van bekwaamheid (EVC) dien je contact op te nemen met je trajectbegeleider.
Op basis van je aanvraag en een eventueel bijkomend onderzoek zal de vrijstelling al dan niet toegekend worden.
Internationalisering
Bij de dienst Internationalisering kan je informatie inwinnen over studeren of stage lopen in
het buitenland.
Aanspreekpunt internationalisering: Jan Louis De Bruyn (janlouis.debruyn@luca-arts.be)
Zorgcoach
De zorgcoach ondersteunt alle studenten met een functiebeperking: dyslexie, gehoorstoornis, autisme spectrum stoornis, visuele beperking, …
Als je een attest hebt van een gespecialiseerde instelling of dokter, kan je een beroep doen op aangepaste faciliteiten en een specifieke omkadering.
Je kan bij de zorgcoach ook terecht voor het statuut student – mantelzorger, student – ondernemer, topsporter, kunstbeoefenaar op hoog niveau of omwille van bijzondere omstandigheden (bijvoorbeeld overlijden dicht familielid, …).
De zorgcoach voorziet tevens in een aanbod van algemene studiebegeleiding onder de vorm van workshops. Volgende thema’s kunnen aan bod komen: studietechnieken, studieplanning, …
Vragen? Mail naar zorgcoach.cmine@luca-arts.be. Meer info: aanvraag-speciaal-statuut.
Onderwijs- en examenombuds
Als je in de loop van de studie meent dat je rechten als student geschaad worden, dan kan je met je klacht terecht bij de onderwijs- en examenombuds. De ombuds behandelt klachten die te maken hebben met de relatie student – docent, de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden, de toepassing van het onderwijs- en examenreglement,…
De ombuds zal je klacht in alle discretie behandelen en in overleg met de student en de docent naar een oplossing zoeken. De ombuds heeft in de eerste plaats een rol als bemiddelaar tussen de student, de docent en eventueel ook het opleidingshoofd, de coördinatoren of de examencommissie.
Lut Beerten (lut.beerten@luca-arts.be)
Studentenvoorzieningen (STUVO)
Het studentenleven kent zijn ups en downs. Studiestress, faalangst, moeilijk omgaan met feedback, … het kan je motivatie en vertrouwen ondermijnen. Ook stress in je persoonlijke situatie kan je parten spelen. Merk je dat je geen plezier meer hebt, veel piekert of werk uitstelt? STUVO helpt je in coachende gesprekken vanuit een oplossingsgerichte aanpak. STUVO organiseert ook infosessies en groepstrainingen rond studiestress, uitstelgedrag of zelfzeker presenteren.
Voor meer info of een afspraak kan je terecht bij één van onze studentenpsychologen (psychosocialedienst.limburg@ucll.be)
Heb je vragen van sociaal-juridische of financiële aard, bijvoorbeeld over het al dan niet in aanmerking komen voor een studietoelage van de Vlaamse Overheid, je kinderbijslag, de regelgeving rond het leefloon van het OCMW, studentenarbeid, belastingen, studeren met een werkloosheidsuitkering, je inschrijving wijzigen of je studies stopzetten …, dan wijst STUVO je graag de weg in de warrige wereld van de wetgeving en de officiële papieren.
Voor meer info kan je terecht bij onze sociale dienst (socialedienst.limburg@ucll.be)
STUVO is er verder ook voor eventuele vragen rond huisvesting, cafetaria, sport, cultuur, jobdienst, … kortom alle niet-curriculumgebonden zaken. LUCA werkt nauw samen met de dienst STUVO van UCLL. Als student van campus C-mine kan je gebruik maken van alle diensten van STUVO-UCLL.
Je kan info over STUVO vinden via volgende kanalen:
- De website
- Intranet STUVO
- De facebookpagina
- TOLEDO: infoLUCA@C-Mine (intranet studenten) > StuVo
- De digitale schermen op de campus
Uitleendienst
Bij de uitleendienst kan je audiovisueel materiaal (camera’s, beamers, video,...) en ander klein materiaal (micro, statief, lamp,…) uitlenen. De voorraad is niet onbeperkt, dus zorg ervoor dat je tijdig reserveert via het platform LUS.
Je kunt de uitleendienst contacteren via lucauitleen.genk@luca-arts.be
Aanspreekpunt: Mathias Kuypers
Bibliotheken
Op de website bibliotheken kan je terecht voor alle informatie.
De verschillende LUCA-bibliotheken leveren een wezenlijke bijdrage aan het onderwijs en onderzoek binnen LUCA School of Arts en de Faculteit Architectuur (KU Leuven).
De collecties van de LUCA-bibliotheken hebben bijzondere aandacht voor de twintigste-eeuwse en actuele ontwikkelingen binnen kunst en architectuur. Zij stellen de fysieke en digitale collectie efficiënt ter beschikking van studenten, docenten, onderzoekers.
De LUCA-bibliotheken bevinden zich op verschillende campussen in Genk, Gent, Brussel en Leuven:
- LUCA Bibliotheek C-mine (productdesign, beeldende en audiovisuele kunst)
- LUCA Sint-Lucasbibliotheek Gent (beeldende en audiovisuele kunst, architectuur, interieurarchitectuur en stedenbouw)
- LUCA Technisch Documentatiecentrum Sint-Lucas Gent (materialenbibliotheek en technische documentatie architectuur)
- LUCA Bibliotheek Sint-Lukas Brussel (beeldende en audiovisuele kunst, bouw en interieurvormgeving)
- LUCA Architectuurbibliotheek Sint-Lucas Brussel (architectuur, interieurarchitectuur en stedenbouw)
- LUCA Bibliotheek Lemmens Leuven (muziek en drama)
Lokalen
Reservatie lokalen
Als je een leslokaal of vergaderruimte wil reserveren voor een specifiek evenement (presentatie, jury,…) dan kan je daarvoor terecht bij de dienst planning (planning.genk@luca-arts.be).
Studio’s of montagecellen reserveren kan je via het platform LUS.
Als je een lokaal hebt gebruikt, zorg je er zelf voor dat het lokaal weer in oorspronkelijke toestand wordt achtergelaten. Let wel: niet alle lokalen kunnen voor gelijk welk soort activiteit gebruikt worden en sommige ruimtes zijn helemaal niet toegankelijk.
Technische diensten en ICT
Technische problemen i.v.m. gebouwen, lokalen,… kunnen gemeld worden bij de facilitymanager Bart Theunissen (bart.theunissen@luca-arts.be).
Voor vragen rond ICT kan je terecht bij Kris Bollen (kris.bollen@luca-arts.be).
Toegang tot gebouwen en openingsuren
Tijdens lesweken is het gebouw van maandag tot vrijdag geopend tussen 8u00 en 18u00. Vanaf 18u00 kan je de school enkel betreden mits gebruik van je studentenkaart. Op maandag, woensdag en vrijdag wordt de school om 19u definitief gesloten. Op dinsdag en donderdag om 22u. Vanaf dat uur is er geen toegang meer mogelijk.
In het weekend is de school niet toegankelijk.
Tijdens de lesvrije weken en examenperiodes is de school toegankelijk tussen 8u00 en 18u00.
Tijdens het collectief verlof van campus C-Mine (vermeld op de academische kalender) is het gebouw gesloten.
OPGELET: dit zijn de normale openingsuren. Indien wegens COVID 19 of omwille van andere redenen er wijzigingen zijn, worden deze gecommuniceerd via TOLEDO.
Diefstalpreventie
De campus is vrij toegankelijk, ook voor mensen die niet noodzakelijk goede bedoelingen hebben. Zorg er dus voor dat je geen materiaal onbeheerd achterlaat (ook niet voor eventjes!) in niet-afgesloten lokalen. Als je toch materiaal wil achterlaten, maak dan gebruik van de lockers of vraag aan een medestudent om een oogje in het zeil te houden.
Verzekering en EHBO
De informatie over de schoolverzekering is hier te vinden. Met vragen over de schoolverzekering, kan je ook terecht bij de campusbeheerder Lut Beerten (lut.beerten@luca-arts.be).
Op de campus is er personeel aanwezig dat geschoold is om hulp te verlenen bij ongevallen. Deze personeelsleden kunnen via het onthaal opgeroepen worden.
Kopiëren
Als je gebruik wil maken van de kopieermachine op de campus, kan je online Papercut-printsaldo op je studentenkaart laden waarna je met je studentenkaart kan printen.
Cafetaria
Er is een studentencafetaria in het open landschap, waar je terecht kan voor soep, koude en warme broodjes.
Studentenparticipatie
Als student kan je mee vorm geven aan LUCA en de opleiding die je volgt. LUCA doet er alles aan om je een mooie en interessante studietijd te bieden. Om dat te kunnen doen, is het belangrijk dat ook studenten hun stem laten horen. Dat kan je doen door je kandidaat te stellen voor de participatiecommissie op de campus. Vanuit die commissie kan je deelnemen aan overleg over het curriculum, de organisatie van de campus, de dienstverlening, …
Ben je kandidaat? Laat het dan weten aan de campusbeheerder Lut Beerten (lut.beerten@luca-arts.be).
Onderwijsadministratie LUCA School of Arts
Campus C-Mine Genk
e-mail: onderwijsadmin.genk@luca-arts.be