Campus Sint-Lucas Gent - lokaal C23
Lezing door Dr. Josephine Hoegaerts over toegankelijkheid en inclusiviteit in het hoger onderwijs.
In de context van de lezingenreeks Teaching to Transgress – education as the practice of freedom, georganiseerd vanuit het expertiseteam Art, Society and Education.
De lezingenreeks is geïnspireerd door en vernoemd naar het gelijknamig boek van schrijver en kritisch denker bell hooks.
Over de toegankelijkheid en inclusiviteit van het (hoger) onderwijs wordt bijzonder veel gezegd en geschreven. Vaak zijn de conclusies ontluisterend: allerlei drempels belemmeren de instroom van minder geprivilegieerde studenten, het welzijn van staf en studenten staat voortdurend onder druk en instituten blijven structurele ongelijkheid in stand houden.
In de ruis van deze complexe situatie is het soms nuttig om een stap terug te zetten en een blik te werpen op de geschiedenis van het onderwijs en de oorsprong van deze ongelijkheden. Dit geeft ons niet alleen de kans om kritisch na te denken over onze eigen rol in het doorgeven van traditionele waarden, ideeën en vaardigheden maar ook om het emancipatorische potentieel van onderwijs te (her) ontdekken. Daarbij is luisteren, meer dan spreken of schrijven, een interessant vertrekpunt. Want wat we kunnen horen, zowel vroeger als vandaag, is vaak vooral hoopgevend.
Wanneer? donderdag 20 februari van 18u30 tot 20u00
Waar? lokaal C23 campus Sint-Lucas Gent
Voor wie? De lezing is georganiseerd voor en door docenten, maar verwelkomt iedereen die geïnteresseerd is in educatie als de praktijk van vrijheid.
Inschrijven kan via deze link.
(We voorzien een broodje voor wie rechtstreeks van de OC Textielontwerp, Grafisch Ontwerp en Vrije Kunsten komt.)
Over de spreker:
Dr. Josephine Hoegaerts is benoemd tot hoogleraar Moderne Europese cultuur na 1800 aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam, waar ze zich onder meer richt op vraagstukken rond diversiteit, identiteit en politieke cultuur. Een rode draad in Hoegaerts’ onderzoek is haar belangstelling voor de opvatting dat wat de middenklasse doet correct, gezond en normaal is, en dat iedereen zich daaraan zou moeten aanpassen.
Josephine Hoegaerts is geïnteresseerd in de dagelijkse praktijken van burgerschap, politieke participatie en publieke redevoering, en heeft onderzoek gedaan naar de belichaming van autoriteit in het negentiende-eeuwse Europa, de geschiedenis van mannelijkheid en handicaps, vormen van koloniale culturele uitwisseling en het belang van geluid binnen en buiten het parlement.