-

Van Bach tot Barber

Concerten en performances

LUCA Clarinet o.l.v. Roeland Hendrikx
LUCA Brass o.l.v. Benny Wiame

LUCA Clarinet
Bewerkingen voor Clarinet Choir:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Symfonie nr. 25 in g (KV 183) Allegro con brio Johann Sebastian Bach (1685-1750): Toccata & Fuga in d (BWV 565)
Paul Harvey (°1935): Atlantic Dances
Samuel Barber (1910-1981): Adagio
Steve Reich (°1936): New York Counterpoint
Jan Van der Roost (°1965): Rikudim

LUCA Brass
Paul Dukas: La Péri 
Louis Cauberghs (arr. Theo Mertens): Halasana (Solist slagwerk: Carlo Willems)
Saint-Preux (arr. Theo Mertens): Concerto pour une voix
(Solist trompet: Jacob Janssen)
Edward Grieg (arr. Leslie Lake): The death of Ase   
Josef Cuypers (arr. Theo Mertens): Ave Maria  
(Soliste euphonium: Julie Laureyn)
Frère Jacques: Daniel Sternefeld

Mozart was amper 17 jaar oud toen hij zijn Symfonie nr. 25 componeerde. In het eerste deel blijkt duidelijk hoe sterk hij geïnspireerd was door Haydn, die met zijn doorleefde symfonieën al sterk neigde naar de Sturm und Drang. Ook Bachs Toccata & Fuga, hoewel een veel vroeger werk, getuigt van een bepaald soort getormenteerdheid, zij het improvisatorisch en fugatisch van aard. Een ‘toccata’ betekent letterlijk ‘virtuoos en fantasierijke compositie’ en ontstond in de barok. De fuga die volgt is bijna een bravourestuk. Het werk werd tientallen keren gearrangeerd voor diverse bezettingen, waaronder ook voor clarinet choir.

Met Reich en Barber verhuizen we naar het Amerika van de twintigste eeuw. Zonder meer het bekendste werk van Barber is zijn Adagio, waarvan de meest bekende uitvoering die voor strijkorkest is. Barber bewerkte hiervoor echter het middendeel van zijn eerste strijkkwartet. Bijna moeizame melodielijnen die grenzeloos in elkaar overvloeien typeren het werk, dat uit het niets lijkt te ontstaan, naar een climax doorgroeit om daarna weer te verdwijnen in een oneindige stilte.

Heel anders is Steve Reich, vooral bekend om zijn ‘minimal music’. Zijn New York Counterpoint tracht met akoestische instrumenten – 9 klarinetten en 3 basklarinetten – elektronische muziek te benaderen en te imiteren. Typerend voor Reich is de opeenvolging van melodische patronen, waarbij het thema aan de hand van harmonische progressie herhaald wordt.

Jan Van der Roost componeerde zijn Rikudim (Hebreeuws voor ‘dans’) als een vierdelige danssuite, sterk beïnvloed door Joodse invloeden. Het werk was oorspronkelijk bedoeld voor harmonieorkest, maar komt ook in deze bewerking voor clarinet choir perfect tot zijn recht.

Extra muros concert (enkel LUCA Clarinet!):

zondag 8 mei 2021 om 10.30u
Sint-Pieterskerk Erps-Kwerps
Organisatie: vtbKultuur Kortenberg, Kortenberg - vtbKultuur

Covid Safe Ticket niet langer nodig

Het Overlegcomité besliste dat vanaf 7 maart de coronabarometer overschakelde naar code geel. Hierdoor verdwijnt onder meer het Covid Safe Ticket.