Het aanbod aan informatie groeit razendsnel en wordt steeds onoverzichtelijker in onze digitale samenleving. Er is meer dan ooit nood aan creatieve ontwerpers die ons door dit overaanbod kunnen gidsen.
In onze opleiding leer je op een creatieve manier complexe informatie op een heldere en aantrekkelijke manier visueel voor te stellen door gebruik te maken van verschillende media-technologieën.
Onze opleiding Grafisch Ontwerp heeft een sterk uitgesproken profiel, wat haar uniek maakt in Vlaanderen. We combineren creatieve vormgeving met een toekomstgerichte kennis van mediatechnologieën, waarbij heldere communicatie centraal staat. Tegelijkertijd moedigen we je aan om een onderzoekende en kritische houding te ontwikkelen, zodat je niet alleen visueel en technisch vaardig wordt, maar ook nadenkt over de rol en impact van informatie en ontwerp in een steeds veranderende samenleving.
Dit is meteen een van de sterke punten in ons programma: je leert complexe informatie analyseren, interpreteren en vormgeven, zodat deze snel en correct door het doelpubliek begrepen kan worden. Door een creatieve en esthetische aanpak kom je tot prikkelende en verrassende ontwerpen die het publiek informeren, nieuwsgierig maken en raken.
De inhoud van de thema’s waarmee je aan de slag gaat kan best complex zijn. Ze zijn steeds maatschappelijk relevant en actueel, zoals je kan zien in onderstaande voorbeelden, die je via krachtige beelden of aangrijpende stories vorm geeft:
Je begint in het eerste bachelorjaar bij de basis van grafisch ontwerp, in print en op scherm. Je leert hoe je doelgericht kan communiceren met tekst, beeld, vorm, kleur, symbolen, lay-out ... of hoe je de essentie van verhalen, ideeën, feiten of getallen – informatie dus – op een beklijvende manier in beeld kan brengen.
Je ontwerpt boeken, affiches, magazines, websites, visuele instructies, brochures of catalogi, datavisualisaties en infografieken, websites, animaties, allerlei interactieve toepassingen, installaties, een tentoonstelling of je eigen portfolio.
Anderzijds besteden we veel belang aan het gebruik van diverse media-technologieën. Zo kan in het ene geval een boek, een poster of een magazine het beste medium voor een bepaalde opdracht zijn, in andere gevallen is dat een website, een filmpje, een interactieve installatie of een combinatie van verschillende media. Je krijgt dan ook verschillende grafische technieken en visuele software aangeleerd. De nadruk hierbij ligt op de nieuwste technologieën op het gebied van digitale beeldvorming.
Je raakt vertrouwd met digitale code en data, en je leert ontwerpen met behulp van artificiële intelligentie, augmented reality, of je maakt drie-dimensionele werken via lasercutting, UV- of 3D-printing.
Uniek in Vlaanderen is het Spatial Computing Lab waar je met de nieuwste interactieve technieken kan experimenten. Daarnaast besteden we uiteraard ook aandacht aan de basistechnieken van grafisch ontwerp: typografie, papier en print.
In de eerste jaren krijg je opdrachten waarin je een brede waaier van media en technologieën kan inzetten. Gaandeweg leer je hoe je doelbewust zelf een medium kiest. Dit geeft je meteen de kans om de media en technologieën die jou het meest aanspreken uit te proberen en beter onder de knie te krijgen.
We zijn erg trots op wat onze studenten in de loop van hun opleiding creëerden, presteerden en realiseerden. Op onze blog vind je een selectie van hun meest opmerkelijke ontwerpen.
De lessen vangen aan eind september en eindigen eind juni. Er zijn twee semesters van telkens 12 lesweken voorzien. Op het einde van elke semester volgen er theorie-examens en praktijkjury's. Je hebt meestal heel de week door les, maar er zijn ook lesvrije momenten waarop je thuis, op kot of in onze ateliers aan je opdrachten kan werken.
Praktijk en theorie
Onze opleiding is hoofdzakelijk praktijkgericht. Algemene theorievakken zoals Kunstgeschiedenis, Literatuur of Waarneming en Visuele Antropologie geven je een brede basis mee. Meer specifieke theorievakken zoals Geschiedenis van het Design of Media & Information Design Studies vormen een directe ondersteuning voor je praktijkopdrachten. Daarnaast komen ook allerlei academische onderzoekstechnieken ruimschoots aan bod.
Individuele feedback
Het grootste deel van je opleiding besteed je aan ontwerpen. Je wordt hiervoor wekelijks begeleid in kleine groepen en krijgt regelmatig individuele feedback. We ondervinden dat dit de beste resultaten oplevert, omdat ontwerpen altijd vertrekt vanuit je eigen persoonlijkheid.
Je werk leren presenteren
Daarnaast word je ook goed begeleid in het presenteren van je ontwerpen aan een breder publiek (je medestudenten, docenten, interne en externe opdrachtgevers of juryleden). Je leert om stap voor stap de ideeën uit te leggen die aan de basis van je ontwerp liggen.
In het buitenland studeren
Proef je graag van een buitenlandse opleiding, dan kan je dit in het derde bachelorjaar doen tijdens het eerste semester. In diezelfde periode wordt de klasgroep vervoegd door instromende Erasmus-studenten vanuit heel Europa en daarbuiten.
Bachelorproef & Stage
Op het einde van je bacheloropleiding – in 3BA – doorloop je een stage waar je je eerste beroepservaringen opdoet. En tot slot gebruik je de vaardigheden die je tijdens je opleiding hebt verworven om met een finale bachelorproef af te studeren.
Master
We moedigen je sterk aan om nadien je grenzen verder te verleggen en je onderzoeksvaardigheden verder aan te scherpen in onze éénjarige Master Media & Information Design, die naadloos aansluit op onze bacheloropleiding Grafisch Ontwerp en gevolgd wordt door studenten van over heel de wereld. Kies je voor de tweejarige educatieve masteropleiding, dan bouw je naast je artistieke parcours aan een pedagogische vorming, met het oog op tewerkstelling in het artistiek-culturele werkveld, bijvoorbeeld het onderwijs of socio-culturele sector. Na de éénjarige artistieke masteropleiding kan je nog altijd opteren voor een verkorte educatieve vorming van slechts één jaar.
Tijdens je opleiding volg je de volgende vakken:
Wil je meer weten over deze vakken, bekijk dan hier het volledige studieaanbod voor inhoud en studiepunten.
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Onze vernieuwde campus is voorzien van ruime en aangename praktijkateliers, aangepaste theorielokalen en auditoria, allerlei technisch en pedagogisch ondersteunende diensten en een gespecialiseerde kunst- en design bibliotheek. Een mix van design- en kunststudenten zorgt voor een inspirerende en open atmosfeer. Het bruisende centrum van Brussel ligt op loopafstand van onze campus of is makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer.
Paleizenstraat 70
1030 Brussel
+32 2 250 11 00
bk.brussel@luca-arts.be
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Onze studenten zijn erg gegeerd in de professionele ontwerpwereld. Na hun studies werken ze in gerenommeerde grafische ontwerpbureau’s, web-agencies, magazine- of krantenredacties, uitgeverijen, communicatie-bureaus, mediabedrijven, etc. Ook in het snel opkomende terrein van datavisualisatie, datastorytelling of datajournalistiek kunnen ze aan de slag. Of ze gaan werken in bedrijven die focussen op de nieuwste media-technologieën zoals augmented reality, virtual reality, spatial computing of A.I. Anderen kiezen voor een carrière als zelfstandige ontwerpers en werken voor eigen opdrachtgevers.
Docenten
Je docenten zijn grafisch ontwerpers, information designers, typografen, media-ontwerpers, data visualizers, webdesigners, onderzoekers en theoretici.
Praktijkateliers worden begeleid door Sandy Claes, Boris Debackere, Steven Devleminck, Inge Gobert, Gijs Ipers, Simon Otten, Bram Overstijns, Tom Pijnenborg, Johan Van Looveren, Annelies Van Opstal, Gitte Vande Graveele, Bart Vandeput en Klaas Verpoest. Technische begeleiding krijg je van Jan Pillaert en Jan Duerinck.
Theorie wordt gedoceerd door Sandy Claes, Thomas Crombez, Boris Debackere, Steven Devleminck, Liesbeth Decan, Peter Degraeve, Volkmar Mulheis, Lut Pil, Johan Teirlinck en Johan Van Looveren.
Externe expertise
We nodigen regelmatig binnen- en buitenlandse gastdocenten uit om workshops of lezingen te geven. Oud-studenten delen hun ervaringen over het professionele werkveld met studenten tijdens onze jaarlijkse ‘DIP-Talks’-avond. Ook alumni zijn hierop welkom.