Is het je grote droom om fotograaf te worden, maar ben je met je studies en job toch een andere weg ingeslagen? Draai je al een aantal jaren mee op de arbeidsmarkt en kom je er nu achter dat fotografie eigenlijk je grote passie is? Of heb je al een aantal jaren avondschool fotografie achter de rug en wil je een versnelling hoger schakelen? Dan is het werktraject fotografie zeker iets voor jou.
Zoek je naar een manier om fotografie te studeren in het hoger onderwijs en dit te combineren met een job? Aan LUCA School of Arts – campus NARAFI - kan je fotografie studeren via een specifiek traject voor werkstudenten. Op het einde van de rit heb je een doorgedreven opleiding tot professioneel fotograaf genoten en heb je het diploma AVT: Fotografie op zak.
Het werktraject mikt op mensen die hun halftijdse, deeltijdse of soms zelfs voltijdse job willen combineren met een bacheloropleiding Fotografie. Het klassieke contactonderwijs wordt vervangen door een combinatie van ateliers, digitaal onderwijs en zelfstudie.
Je komt daarbij enkel voor de ateliers (1 dag per week) naar de campus. Je volgt er dan samen met de studenten van de reguliere dagopleiding de praktijkateliers. Via de digitale leeromgeving kan je de theorie zelfstandig verwerken.
Toen ik op NARAFI begon had ik eigenlijk weinig besef wat fotografie betekende. De lessen kunst- en fotogeschiedenis reikten ons zo’n breed aanbod van fotografen en kunstenaars aan dat er een nieuwe wereld voor mij openging.
De praktijkopdrachten van het eerste en tweede jaar introduceren je tot alle soorten fotografie: van portret tot architectuur, van stilleven tot reportage. Gaandeweg ontdekte ik dat ik me het best voelde bij portretten. Het laatste jaar bood dan ook alle mogelijkheden om me daar meer in te verdiepen.
Na mijn drie jaar op NARAFI ben ik meteen kunnen starten als freelancefotograaf. De helft van mijn tijd fotografeer ik voor de krant De Morgen, de andere helft wordt ingevuld door commercieel werk: van portret en mode over reclame tot lifestyle.
Om in aanmerking te komen voor het werktraject moet je een attest kunnen voorleggen dat bevestigt dat je voor minstens 80 uren per maand (halftijds) tewerkgesteld bent of minstens 80 uren per maand een zelfstandige activiteit uitoefent.
Naargelang jouw persoonlijke situatie kan je er ook voor kiezen om de opleiding te spreiden over 3 jaar, 4 jaar of zelfs over een langere periode. Je kan dit zelf plannen en zo tot een voor jou haalbaar studieprogramma komen.
Een student in het werktraject kan zelf zijn studietraject en de bijhorende tijdsduur ervan bepalen. We hebben enkele modeltrajecten uitgewerkt van 3, 4 of 5 jaar.
LET OP: Onderschat het niet. Zelfs studenten die 4/5 werken geven aan dat de werkdruk bij 60 studiepunten (voltijds) soms te zwaar is. Daarom kan je kiezen voor het traject met jaarlijks 45 studiepunten. In dat geval is een 4/5 job haalbaar, maar niet evident. De meeste studenten die het traject volhouden hebben een deeltijdse job (3/5, halftijds) wanneer ze 45 studiepunten opnemen. Je kan ook nog minder studiepunten per jaar opnemen, bv. 30 - wat neerkomt op halftijds studeren.
De theoretische vakken studeer je van thuis uit. Voor de verplichte ateliers verwachten we je 1 dag per week op de campus (of 2 avonden - enkel in het eerste jaar is een avondtraject mogelijk).
In het eerste jaar vallen de ateliers van academiejaar 2023-2024 op maandag of dinsdag, overdag of 's avonds. Je zal dus één van die twee dagen moeten vrijhouden voor de ateliers, telkens op dezelfde dag.
In je eerste jaar neem je alle ateliers op. In het eerste semester zijn dat gemeenschappelijke ateliers, waarbij je de basistechnieken van de fotografie aangeleerd krijgt. In het tweede semester krijg je meer stilleven, portret en beeldende vorming en werk je rond een groter project.
We bieden ook avondklassen aan voor de ateliers in het eerste jaar van de opleiding (enkel in eerste bachelor). Concreet betekent dit dat we je op 2 avonden per week verwachten indien je het traject op 3 jaar wil volgen, en minder dan dat indien je je traject op 4 of 5 jaar wil afleggen. De lessen in het avondonderwijs starten om 18u en lopen tot maximum 21u30. Mensen die met het openbaar vervoer komen kunnen zo zeker nog thuis raken.
Het is zeker mogelijk om in eerste bachelor te starten met enkel theorievakken en de praktijk later op te nemen. In het werktraject stellen we een programma op maat van de student op. Als je niet van plan bent de praktijk vroeg of laat ook op te nemen, maar enkel theorie te volgen, schrijf je het best in voor een creditcontract. Veel vakken komen hiervoor in aanmerking.
Een overzicht van alle opleidingsonderdelen en de inhoud van de cursussen vind je hier.
De meeste examens en jury’s vereisen dat je op school bent. Dat zijn enkele momenten per jaar.
Uitstappen, zoals tentoonstellingen, lezingen, studiereizen, etc … kan je met de reguliere studenten meedoen. Lukt het niet om op die momenten mee te gaan, dan verplichten we je niet om die (halve) dag vrij te maken. Je kan zelf - in je vrije tijd - deze uitstap inplannen en uitvoeren.
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Na je opleiding kan je aan de slag op uiteenlopende plekken in het creatieve werkveld of de kunstensector. De beeldindustrie boomt en dat biedt veel mogelijkheden.
Het grootste deel van onze studenten komt als freelancer terecht in de audiovisuele sector en de creatieve industrie. Ook in het onderwijs kom je onze oud-studenten regelmatig tegen.
Mogelijke specialisaties zijn: food- of lifestylefotografie, portret- of modefotografie, documentaire of journalistieke fotografie, evenementenfotografie, architectuurfotografie, industriële fotografie en studio- of reclamefotografie.
Daarnaast gaan studenten ook aan de slag in video- en TV-producties en productiebureaus, of beginnen ze als fotoredacteur, beeldretoucheur, content creator, kunstenaar, lesgever…
Met je bachelordiploma Fotografie kan je na een schakelprogramma nog een master in de Fotografie behalen.
Wil je later graag als leraar aan de slag in het secundair of deeltijds kunstonderwijs dan kan je nog een eenjarige verkorte educatieve bachelor volgen.
Jouw praktijkdocenten werken binnen de vele domeinen in de creatieve sector en hebben allemaal hun eigen specialiteiten. In ons team hebben we specialisten op het gebied van analoge en digitale fotografie, zowel commercieel als artistiek/creatief:
Tom Swalens, Bram Tack, Jürgen Doom en Faye Pynaert hebben een rijke ervaring als commerciële fotografen, van productfotografie tot industriële en portretfotografie.
Pieter De Smedt-Jans heeft een sterke ervaring in zowel architectuur als mode- en glamourbeelden. Tomas Vandecasteele is een expert in hedendaagse modefotografie, en verlegt zijn grenzen met eigen artistieke projecten.
Alain Van Haver, Frédérique Debras, Isabel Rottiers en An De Bie leggen de focus op hun artistiek werk. Eva Faché is dan weer gespecialiseerd in documentair werk.
Ian Segal specialiseert zich naast fotografie ook in videografie en werkt voor diverse reclame- en communicatiebureau’s. Lieven Verkens is webdesigner, UI/UX expert en een krak in artificiële intelligentie.
Het docententeam wordt aangevuld door gastdocenten zoals Bob Van Mol, Klaartje Lambrechts, Isabel Patteer, Marthe Van Campenhout, Frederik Buyckx, Manuel Janssens, Katoo Peeters, Tine Segaert, Leslie Hoste…
Er is veel aandacht voor persoonlijke begeleiding. In een atelier werk je in kleine groepen van 10 tot 12 studenten en is er altijd een praktijkdocent aanwezig. We zetten in op een actieve feedbackcultuur.