De opleiding Animatiefilm in Genk biedt je artistieke en technologische handvaten waarmee je aan de slag kunt in de innovatieve en creatieve industrie in een internationaal kader.
Op campus C-mine verken je alle mogelijkheden om je creatief uit te drukken met diverse animatiefilmtechnieken en genres.
Kortom, een onderzoeksgerichte artistieke opleiding waarin de student in aanraking komt met alle facetten en functies eigen aan het brede gamma van animatiefilm.
De specifieke animatiefilmtechnieken (2D, 3D, stopmotion, installatie, experimenteel) worden gekoppeld aan inhoudelijke en artistieke vaardigheden.
Door het implementeren van het animatiefilmproductieproces en de verplichte stage, worden de studenten niet enkel artistiek maar ook marktgericht opgeleid.
2Fold - Joëlle Maquiese - 2ba
IZAI (Teaser- onderzoek en projectontwikkeling) - Levin Tibax - 3Ba
Bij aanvang van de opleiding verwachten we niet dat je zwaar investeert in materiaal. De campus voorziet ruimschoots in het materiaal dat je nodig hebt om te kunnen starten. In de hogere jaren is het weliswaar handig als je zelf over een degelijke laptop en/of tekentablet beschikt met nodige software.
Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten.
Running Late (Teaser - work in progress, onderzoek en projectontwikkeling) - Iris Widdershoven - 3Ba
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Contacteer ons : info.cmine@luca-arts.be
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master en een tweejarige educatieve master.
In de artistieke master maak je een persoonlijk masterproject verder bouwend op de resultaten van het onderzoek van je derde bachelorjaar. De masterproef geeft je de kans om te zoeken en te ontdekken hoe je je persoonlijkheid kan uitdrukken in een animatiefilmproject. Hierdoor straalt je werk meer authenticiteit uit.
In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld.
'Op school heb ik, beginnend als leek, van alle aspecten van animatiefilm kunnen proeven. De opleiding heeft me de kans gegeven om met vallen en opstaan te leren wat animatiefilm is en om er tegelijk mijn draai in te vinden. Het heeft me een fundament gegeven om verder op te bouwen, zoals ik deed met de Wildcard kortfilm ‘Mia’. Het geeft mij veel zelfvertrouwen voor de toekomst dat ik weet dat ik dit fundament heb om op terug te vallen en dat ik niet elke keer op goed geluk iets nieuw maak. Op die manier is de opleiding net hetgeen ik nodig had om te kunnen doen wat ik het liefst doe: animatiefilms maken.'
Wouter Bongaerts
Je docenten begeleiden je op een erg persoonlijke manier en dat elk vanuit hun expertise. Naast hun lessen zijn ze actief in de audiovisuele sector. Ze werken mee aan producties zoals ‘Les Triplettes de Belville’, ‘Exitus’, ‘The Origin of Sound’, ‘Fly Me to the Moon’, ‘La Méchanique du Coeur’, ‘Sammy’s Adventure’ en ‘No Offence’. Ze gooien hiermee regelmatig hoge ogen op nationale en internationale festivals en tentoonstellingen.
Elke docent heeft zo zijn eigen specialiteit. Sommigen werken in 2D, 3D en stopmotion, anderen zijn actief in regie, animatie, postproductie en nog anderen werken als autonome kunstenaar.