Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master en een tweejarige educatieve master.
In de artistieke master maak je een persoonlijk masterproject verder bouwend op de resultaten van het onderzoek uit je derde bachelorjaar gedaan.
In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld.
In de artistieke master krijg je de kans om te zoeken en te ontdekken hoe je je eigenstempel kan drukken in een animatiefilmproject, je verkent de grenzen van het medium waardoor je werk meer authenticiteit uitstraalt. Het project kan een kortfilm zijn, een werk in context, maar ook een specialisatie in één of meerdere onderdelen binnen de animatiefilm (character design, storyboard, SFX, lay-out)
Jouw masterproef omvat het schrijven van een essay.
Tijdens het masterjaar volg je een stage.
In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld (deeltijds kunstonderwijs, leerplichtonderwijs, non-formele kunsteducatie). Kies je voor een artistieke master en ben je geïnteresseerd in onderwijs, dan kan je na het behalen van je artistieke master instromen in een verkort eenjarig traject van de educatieve master.
De masterproef bestaat uit een zelfgekozen artistiek project. Je realiseert dit werk en presenteert het aan een jury van interne en externe deskundigen tijdens een publieke presentatie. Je onderbouwt en contextualiseert het met een scriptie waarmee je je werk situeert binnen of tegenover bestaande literatuur en debatten. Hiermee bewijs je dat je je kan oriënteren binnen het veld van je artistieke discipline. Voor je masterproef kan je gebruikmaken van technische en productionele ondersteuning op onze campus en doe je een beroep op het advies van de studiebegeleiders. Toch bewijs je met je masterproef dat je in grote mate zelfstandig werkt.
De afgestudeerden beschikken over het vermogen om hun theoretische en praktische kennis toe te passen in een snel veranderend werkveld; als freelancer of in dienstverband als realisator, productieleider, animator, art-director, scenarist, monteur, audiovisueel vormgever, illustrator …
Internationale samenwerking via de joint master Re:Anima brengt jou als student animatiefilm C-mine in contact met diverse culturen en nationaliteiten. Gemeenschappelijk georganiseerde masterclasses en lezingen zullen je persoonlijke visie en je kijk op het medium verrijken
Om in te schrijven voor een masteropleiding dien je over een Academisch Bachelordiploma te beschikken dat rechtstreeks toegang verleent.
Heb je een verwant Academisch Bachelordiploma of een Professioneel Bachelordiploma? Dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om in te stromen in de masteropleiding na het volgen van een schakel- of voorbereidingsprogramma. Als er geen schakel- of voorbereidingsprogramma bestaat, kan je informeren naar de mogelijkheid om als zij-instromer in de bachelor in te schrijven.
Wil je starten met een Master opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor de MASTER ASSESSMENT
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
In het atelier Animatiefilm campus C-mine koppel je een artistieke opleiding met veel aandacht voor context en technologie aan innovatief, marktgericht denken.
Je ontpopt je hierdoor tot een alleskunner. Je bent niet alleen een animatiefilmproducent, maar ook een audiovisuele communicator in een snel veranderende wereld. Je kan als vakspecialist in een animatiestudio gaan werken, maar net zo goed in de bredere sector van film of communicatie meedraaien. Animatiefilm is voor jou het medium, niet het doel.
'Op school heb ik, beginnend als leek, van alle aspecten van animatiefilm kunnen proeven. De opleiding heeft me de kans gegeven om met vallen en opstaan te leren wat animatiefilm is en om er tegelijk mijn draai in te vinden. Het heeft me een fundament gegeven om verder op te bouwen, zoals ik deed met de Wildcard kortfilm ‘Mia’. Het geeft mij veel zelfvertrouwen voor de toekomst dat ik weet dat ik dit fundament heb om op terug te vallen en dat ik niet elke keer op goed geluk iets nieuw maak. Op die manier is de opleiding net hetgeen ik nodig had om te kunnen doen wat ik het liefst doe: animatiefilms maken.'
Wouter Bongaerts
Je docenten begeleiden je op een erg persoonlijke manier en dat elk vanuit hun expertise. Naast hun lessen zijn ze actief in de audiovisuele sector. Ze werken mee aan producties zoals ‘Les Triplettes de Belville’, ‘Exitus’, ‘The Origin of Sound’, ‘Fly Me to the Moon’, ‘La Méchanique du Coeur’, ‘Sammy’s Adventure’ en ‘No Offence’. Ze gooien hiermee regelmatig hoge ogen op nationale en internationale festivals en tentoonstellingen.
Elke docent heeft zo zijn eigen specialiteit. Sommigen werken in 2D, 3D en stopmotion, anderen zijn actief in regie, animatie, postproductie en nog anderen werken als autonome kunstenaar.