Ontketen jouw impact met onze interdisciplinaire masterclass voor changemakers
Duik in urgente socio-maatschappelijke kwesties en leer deze aan te pakken. Stel jouw persoonlijke impact traject samen en kies zelf hoeveel tijd je aan impact wilt besteden - van halftijds tot voltijds - en maak een verschil op jouw manier.
Voor ontwerpers, architecten, sociologen, economen, artiesten, psychologen… die willen bijdragen aan een betere toekomst.
Schrijf je in voor de nieuwe biodesign module die start in februari 2025!
Als wetenschapper, kunstenaar, sociaal werker, ontwerper of ondernemer combineer je jouw expertise met die van andere disciplines om een vonk te doen ontstaan. De masterclass wapent je met methodologieën die je anders leren denken en handelen zodat deze vonk een laaiend vuur kan worden. Een vuur dat je helpt socio-maatschappelijke problemen aan te pakken en op te lossen.
Impact scoren doe je niet alleen, maar samen met gelijkgestemde zielen en partners: iDROPS, Sociale Innovatiefabriek, GLIMPS, WeareTribe, Altruis, GoodCopy, Impact Shakers, Bigtrees, Creatives for Good, Volmaakt, Toolbox, Strategies and Leaders.
Neem deel aan een intakegesprek!
Om verandering te zien, moet je anders kunnen kijken. Met nieuwe ogen naar oude problemen. De interdisciplinaire Masterclass ‘Design for Impact’ is er voor een nieuwe generatie omdenkers en samenwerkers — architecten, wetenschappers, psychologen, filmmakers, productontwikkelaars, kunstenaars, designers, economen… Mensen die begrijpen dat talent en expertise combineren werkt als een hefboom, als breekijzer met maatschappelijke waarde.
Van milieu over democratie tot gelijkheid en sociaal-economische evoluties, we geven je concrete projecten in handen die je in team aanpakt. Multidisciplinair, dus. Want in de crossover van expertises zit de vonk die tot verandering leidt.
Je leert jouw skills en die van je team inzetten om samen te werken aan maatschappelijke problemen. Niet op papier, wel in het veld. Je volgt workshops met experts en pioniers, doorloopt een design sprint en gaat op Impact Tour. Het doel: weten waar jouw kwaliteiten liggen en ze laten renderen door ze te vermenigvuldigen met die van je team. Dat alles terwijl je echte problemen aanpakt, je netwerk uitbouwt en het werkveld leert kennen.
Ontdek meer over de opleiding via onze instagram of LinkedIn!
Soft is het nieuwe hard
Je schaaft aan je soft skills. Je stelt jezelf in vraag. Creativiteit, samenwerking, kritisch denken en communicatie staan centraal in deze halftijdse opleiding.
Doen is het nieuwe leren
Je werkt intensief samen met het werkveld. Je woont inspirerende sessies bij en werkt in multidisciplinaire teams aan concrete cases. Een smeltkroes van designers, wetenschappers, kunstenaars, sociaal werkers die collectief hun talent omzetten in concrete acties.
Partners zijn de nieuwe mentors
Je maakt via impact experts kennis met methodologieën, van design thinking over social design tot planet-centered design. Je stelt je modulair traject samen en kiest de focus waar je wil in verdiepen: biodesign, social design, circulariteit, speculative design of een topic waar jij het verschil wil in maken.
Een betere ik maakt een betere wereld
Je zet inner development voorop, transformatieve skills voor duurzame ontwikkeling, om de broodnodige transitie naar een duurzame samenleving te helpen mee realiseren.
Start je met de opleiding dan engageer je jezelf om voor minimum 24 studiepunten in te schrijven, en dit voor het vast pakket/ de basismodule 'Design for Impact'. Dit houdt in dat je je 2 dagen per week vrijmaakt op woensdag en donderdag. De basismodule mag je zien als een brede kennismaking met het ‘Impact Design’ domein en bestaat uit drie grote luiken:
WEEK 1 (WO-DO-VRIJ): SOFT SKILLS
Team building en creatie van een veilige omgeving.
WEEK 2, 3 & 4 (WO-DO) : DESIGN SPRINT
Je dompelt je onder in een maatschappelijke uitdaging en leer je al doende design thinking.
WOENSDAG & DONDERDAG: INHOUDELIJKE SESSIES & PROJECT TIJD
Sessies met sprekers wiens expertise je meteen kan toepassen in je impact project.
IMPACT GATHERINGS
Ontbijtsessies verspreid over het jaar met inspirerende sprekers, waar je ook kennis maakt met de impact community. We verwelkomen je graag op onze Impact Gatherings.
PROJECTEN
Projecten waar we in 2023-2024 aan werkten:
Nog meer benieuwd? Lees hier verder of verken onze brochure.
Stel jouw persoonlijke impacttraject samen door je te verdiepen in extra modules. Kies zelf hoeveel tijd je aan impact wilt besteden - van halftijds tot voltijds - en maak een verschil op jouw manier!
Design for Impact ontving een speciale vermelding van UNISERVITATE award 2022 voor de regio Western Europe. Een fijne erkenning voor het harde werk om sociale verandering in het kunstonderwijs in de praktijk te realiseren.
Design for Impact heeft een ruim aanbod aan modules. Ontdek alle modules met bijhorende studiepunten hier.
Minimaal volg je het basisprogramma voor 24 studiepunten met contactdagen op woensdag of donderdag.
Een getuigschrift van 30 studiepunten (halftijds traject) betekent dat je je vrijmaakt op woensdag en donderdag en nog een halve dag naar keuze. Je volgt het basisprogramma en 1 module naar keuze.
Je kan het basis programma met verscheidene modules aanvullen tot 60 stp (voltijds traject).
Tip: Om je tijdsbesteding te berekenen, volg je de vuistregel: 1 studiepunt = 25 werkuren.
Het totaalbedrag is afhankelijk van je inschrijving:
Je schrijft in voor Microcredential Design for Impact
De kostprijs bestaat uit:
Meer informatie over 'Studiekosten en studiefinanciering' vind je hier.
Als ondernemer kan je subsidie aanvragen (20% tot 30% steun) via de KMO-portefeuille om de kwaliteit van je onderneming te verbeteren. LUCA School of Arts is een erkend dienstverlener.
Meer info op 'betaling via KMO portefeuille?'
De opleiding Design for Impact is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen.
Om te kunnen inschrijven voor Design for Impact moet je op het moment van inschrijven ook ingeschreven zijn voor een bachelor- of masteropleiding in het hoger onderwijs of al over een diploma hoger onderwijs beschikken. Verder voldoe je aan de voorwaarden i.v.m. taal en verblijf: meer info.
Stap 0: Vooropleiding:
Studeer je al aan LUCA of heb je je bachelor of masterdiploma aan LUCA Behaald? Dan kan je rechtstreeks inschrijven.
Ga verder naar stap 5.
Nieuw bij LUCA? Start meteen het toelatingsassessment! (stap 1 tot 5 hieronder)
Stap 1: Registreren/ kandideren
Registreer/ kandideer via onderstaande knop. Naast het invullen van je gegevens voeg je ook een CV en als kan een portfolio (aantoonbare ervaring/voeling met digitale beeldvorming) toe. Ook je diploma (of een bewijs van inschrijving in je laatste jaar) voeg je toe.
De deadline voor het indienen van je kandidatuur:
Voor start in academiejaar 2024-2025
Voor start in academiejaar 2025-2026
(aanmelden vanaf 15 januari 2025)
Stap 2: Evaluatie
We bekijken binnen de week jouw registratie/ kandidatuur en nodigen je uit voor een intakegesprek.
Stap 3: Intakegesprek
Via een pitch stel je jezelf voor en overtuig je ons op een authentieke manier om aan Design for Impact deel te nemen. Wie ben je en wat doe je? Waarvoor sta je en waarom wil je impact hebben? Wat vind je belangrijk en wat wil je veranderen? Wat heb je al bereikt? Wat is je passie? We horen het graag!
Stap 4: Officiële inschrijving
Bij een positieve evaluatie ontvang je een toelatingsattest en link naar onze inschrijftoepassing om je officieel in te schrijven.
Kandideerde je in september? We raden aan om je snel officieel in te schrijven aangezien het academiejaar start. De verwerking van je inschrijving kan een paar weken duren.
Stap 5: Eerste les
Bekijk het uurrooster hier.
Afhankelijk van de gekozen vakken, kan je na je inschrijving je persoonlijk uurrooster raadplegen.
Benieuwd?
Klik hier voor een virtuele tour op onze campus in Gent!
Contacteer ons:
Fabienne Beernaert (trajectcoördinator)
fabienne.beernaert@luca-arts.be
Ingwio D'Hespeel
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
We geloven dat de designers van de toekomst bedenkers zullen zijn van duurzame oplossingen voor complexe problemen. Ze maakten de transitie van user centered design naar society en planet centered denken en ontwerpen. Ze floreren in cross-disciplinaire teams en kunnen dergelijke teams ook zelf aansturen. Ze zijn getraind in communicatieve, (inter-)creatieve en coachende vaardigheden en hebben een sterk ontwikkelde zelfregulering.
Je wordt begeleid door een mix van professionals en docenten. Experts geven lezingen en workshops, schotelen je real-life cases voor, geven je toegang tot hun netwerk en fungeren als mentor. Daarnaast scherpt het LUCA team je soft skills aan en begeleiden we elke trainee in hun persoonlijke ontwikkeling.
Tina Lenz initieert participatieve projecten vanuit culturele sensitiviteit, ontstaansgericht naar het collectief ontvouwen van alternatieve mogelijkheden. Als design antropoloog is ze gefascineerd door de manier waarop mensen vorm geven aan hun leven.
Jasper Bloemen is impact ondernemer en mede oprichter van GLIMPS.bio, een Gentse start-up die op basis van biotech, design en circulaire economie een duurzame toekomst wil vormgeven.
Hij helpt samen met zijn team mee bedrijven, overheden en startende ondernemers en creatives om de duurzame transitie mogelijk te maken.
Bezig zijn met complexe problemen en daar een steen in verleggen. Samen met anderen. Dat is wat sociaal ondernemer Peter De Pauw van Strategies & Leaders drijft. Zijn strategie? Organisaties strategisch sterker maken zodat er nieuwe gevestigde waarden komen die van de wereld een betere plek maken.
Tomas De Groote is impact-expert bij de Sociale InnovatieFabriek. De Sociale InnovatieFabriek accelereert en promoot sociale innovatie en dito ondernemerschap in Vlaanderen en Brussel. Als procesmanager begeleidt hij sociaal innovatoren en sociaal ondernemers rond impact, social business modelling, financieringsmix, en schaalscenario’s.
Lien De Ruyck is toekomst- en transitiestrateeg bij ELDERS voor iedereen die duurzame en regeneratieve actie wil ondernemen. Schrijver & spreker die een regeneratieve toekomst onweerstaanbaar wil maken. Avonturier en reclamemaker voor de natuur.
Inge Ferwerda is zelfstandig communicatie ontwerper. Haar boodschap is ‘as creatives we have the power’. Check haar laatste project dat de Sustainable Development Goals van de VN op elke ontwerptafel wil krijgen > https://creativesforgoooooooooooooooood.com/
Jill Mathieu is een vrouw van het woord. En als ze iemand haar woord geeft, dan wil ze dat het wat betekent. Daarom werken zij en haar goodcopy.ink collectief van copywriters voor merken die haar klinkers, oxymorons en Oxfordiaanse komma's inzetten om de wereld een streepje beter te maken.
Een team dat streeft naar een nieuwe kijk op onderwijs door het creëren van een warme, ondersteunende en toekomstgerichte co-learning omgeving in nauwe samenwerking met creatieve agentschappen, organisaties en lokale overheden.
Fabienne Beernaert is lector en onderzoeker bij LUCA. In zowel haar onderzoek als haar onderwijspraktijk heeft ze aandacht voor levenslang en collaboratief leren, persoonlijke ontwikkeling en regeneratie. Ze gelooft voluit in de kruisbestuiving van disciplines, het empoweren van de student, co-creatie en de cross-over tussen onderwijs, werkveld en onderzoek.
Edith Goddeeris versterkt het team vanuit haar expertise in coachings- en communicatievaardigheden. Communiceren mét impact, dat is haar focus. Ze zal jullie de nodige soft skills bijbrengen om vlot en vruchtbaar te kunnen samenwerken door een coachend klimaat te creëren met een constructieve feedbackcultuur. Edith is ook actief als loopbaancoach bij Kessels & Smit en (trainings)actrice en als communicatietrainer bij Klein Barnum. Ze geeft ook theaterles in het deeltijds kunstonderwijs. https://edith.works
‘Mijn specialisatie is niet specialiseren,’ hoor je Ingwio D’Hespeel vaak zeggen. ‘Mijn favoriete plek is op het kruispunt waar verschillende disciplines elkaar ontmoeten’. Ingwio heeft een achtergrond als burgerlijk ingenieur-architect, is muzikant en ontwerper, is gefascineerd door fysica en immaterieel erfgoed, én heeft een onblusbare passie voor onderwijsinnovatie. Kruispunten genoeg dus!
Samen maak je meer impact! Daarom bouwen we hard aan een enthousiast en divers impact netwerk: creatieve agencies, impact organisaties, acceleratoren, sociale ondernemers, startups, lokale overheden, andere opleidingen, ...
ELDERS Toekomst en tranistiestrategen Lien en Jorn schrijven wervelende verhalen en visies die een regeneratieve wereld onweerstaarbaar maken.
Altruïs wil het welzijn in de digitale samenleving een boost geven zodat het digitale ons helpt om een beter leven te leiden, voor samenleving en planeet.
Creatives for goooooooooooood 's mission is to put the SDGs on the desk of every creative, and in every meeting room they enter.
Sociale InnovatieFabriek accelereert en promoot sociale innovatie en dito ondernemerschap in Vlaanderen en Brussel.
Impact Shakers pakt complexe maatschappelijke uitdagingen aan via inclusief ondernemerschap.
E-QUALIZE streeft naar gelijkheid en rechtvaardigheid in een steeds sneller evoluerende digitale wereld. Tegelijk staat de naam voor empowerment: E‑QUALIZE stimuleert mensen om zichzelf te ontwikkelen en bij te dragen aan een duurzame gemeenschap.
GLIMPS.bio is een Gentse start-up die op basis van biotech, design en circulaire economie een duurzame toekomst wil vormgeven.
Strategies and Leaders is een coöperatief strategisch adviesbureau met jaren ervaring in het voortstuwen van strategische processen en de implementatie ervan. Strategies and Leaders werkt enkel voor organisaties en bedrijven die een betere wereld als missie hebben.
Goodcopy.ink is een copywriting collectief. Ze schrijven goeie copy voor goed volk.
Volmaakt bouwt aan een inclusieve wereld via de kracht van design. Ons designlabel verbindt ontwerpers en maatwerkbedrijven en ontwikkelt sociaal duurzame designproducten.
ToolBox en haar vrijwillige professionals helpen sociale, milieu- en culturele organisaties om nieuwe vaardigheden te verwerven en oplossingen op maat te ontwikkelen.
Wij zijn bigtrees. Een advies-en communicatiebureau dat focust op duurzaamheid via drie pijlers: consultancy, branding en go-to-market.