Een masterclass voor omdenkers / doeners / architecten / designers / wetenschappers / kunstenaars / economen …
Een halftijdse interdisciplinaire opleiding van 1 jaar met contactdagen op woensdag en donderdag.
Design for Impact zoekt Impact Projecten!
Een ‘Impact Project’ is een reëel project rond een complexe maatschappelijke uitdaging, een ‘wicked problem’, waarvoor een multidisciplinaire aanpak een meerwaarde biedt. Er is geen opgelegd thema of domein, zolang de focus ligt op positieve impact creëren via creativiteit en verbeelding.
What’s in it for you?
● Een interdisciplinair team van 3 tot 5 gemotiveerde Impact Designers werkt vijf maanden lang op jouw vraagstuk.
● Het Impact Team wordt begeleid door LUCA docenten en door externe Impact Experts.
● Je ontdekt nieuwe manieren om naar jouw project te kijken.
● Je impact netwerk breidt uit.
Extra info vind je in dit document.
Als wetenschapper, kunstenaar, sociaal werker, ontwerper of ondernemer combineer je jouw expertise met die van andere disciplines om een vonk te doen ontstaan. De masterclass wapent je met methodologieën die je anders leren denken en handelen zodat deze vonk een laaiend vuur kan worden. Een vuur dat je helpt socio-maatschappelijke problemen aan te pakken en op te lossen.
Impact scoren doe je niet alleen, maar samen met gelijkgestemde zielen en partners: iDROPS, Sociale Innovatiefabriek, GLIMPS, WeareTribe, Altruis, GoodCopy, Impact Shakers, Bigtrees, Creatives for Good, Volmaakt, Toolbox, Strategies and Leaders.
Neem deel aan een intakegesprek op 12 september of 25 september (respectievelijke deadlines voor registratie: 6 september en 21 september).
Om verandering te zien, moet je anders kunnen kijken. Met nieuwe ogen naar oude problemen. De Professionele Masterclass ‘Design for Impact’ is er voor een nieuwe generatie omdenkers en samenwerkers — architecten, wetenschappers, psychologen, filmmakers, productontwikkelaars, kunstenaars, designers, economen… Mensen die begrijpen dat talent en expertise combineren werkt als een hefboom, als breekijzer met maatschappelijke waarde.
Van milieu over democratie tot gelijkheid en sociaal-economische evoluties, we geven je concrete projecten in handen die je in team aanpakt. Multidisciplinair, dus. Want in de crossover van expertises zit de vonk die tot verandering leidt.
Je leert jouw skills en die van je team inzetten om samen te werken aan maatschappelijke problemen. Niet op papier, wel in het veld. Je volgt workshops met experts en pioniers, doorloopt een design sprint en gaat op Impact Tour. Het doel: weten waar jouw kwaliteiten liggen en ze laten renderen door ze te vermenigvuldigen met die van je team. Dat alles terwijl je echte problemen aanpakt, je netwerk uitbouwt en het werkveld leert kennen.
Soft is het nieuwe hard
Je schaaft aan je soft skills. Je stelt jezelf in vraag. Creativiteit, samenwerking, kritisch denken en communicatie staan centraal in deze halftijdse opleiding.
Doen is het nieuwe leren
Je werkt intensief samen met het werkveld. Je woont inspirerende sessies bij en werkt in multidisciplinaire teams aan concrete cases. Een smeltkroes van designers, wetenschappers, kunstenaars, sociaal werkers die collectief hun talent omzetten in concrete acties.
Partners zijn de nieuwe mentors
Je maakt via impact experts kennis met methodologieën, van design thinking over social design tot planet-centered design. Je stelt je modulair traject samen en kiest de focus waar je wil in verdiepen: biodesign, social design, circulariteit, speculative design of een topic waar jij het verschil wil in maken.
Een betere ik maakt een betere wereld
Je zet inner development voorop, transformatieve skills voor duurzame ontwikkeling, om de broodnodige transitie naar een duurzame samenleving te helpen mee realiseren.
WEEK 1 & 2 (WO-DO): SOFT SKILLS
Team building en creatie van een veilige omgeving.
(in week 1: wo-do-vrij)
WEEK 3 & 4 (WO-DO) : DESIGN SPRINT
Je dompelt je onder in een maatschappelijke uitdaging en leer je al doende design thinking.
WOENSDAGOCHTEND : VRIJE PROJECTTIJD
DONDERDAG: INHOUDELIJKE SESSIES & PROJECT PRESENTATIES
Sessies met sprekers wiens expertise je meteen kan toepassen in je impact project.
IMPACT GATHERINGS
Ontbijtsessies verspreid over het jaar met inspirerende sprekers, waar je ook kennis maakt met de impact community. We verwelkomen je graag op onze Impact Gatherings.
PROJECTEN
Projecten waar we in 2022-2023 aan gewerkt hebben:
Nog meer benieuwd? Lees hier verder.
Design for Impact ontving een speciale vermelding van UNISERVITATE award 2022 voor de regio Western Europe. Een fijne erkenning voor het harde werk om sociale verandering in het kunstonderwijs in de praktijk te realiseren.
Design for Impact heeft een ruim aanbod aan modules. Ontdek alle modules met bijhorende studiepunten hier.
Start je met de opleiding dan engageer je jezelf om voor minimum 18 studiepunten in te schrijven, en dit voor het vast pakket/ de basismodule 'Design for Impact'. Dit houdt in dat je je 1,5 dag per week vrijmaakt op woensdagochtend en donderdag (hele dag). In de maand oktober hou je je echter 2 volledige dagen vrij op woensdag en donderdag. De basismodule mag je zien als een brede kennismaking met het ‘Impact Design’ domein en bestaat uit drie grote luiken:
Vervolgens kan je de basismodule naar eigen keuze aanvullen met onderstaande opties:
Een getuigschrift van 30 studiepunten (halftijds traject) betekent dat je je vrijmaakt op woensdag en donderdag en nog een halve dag naar keuze.
Tip: Om je tijdsbesteding te berekenen, volg je de vuistregel: 1 credit = 25 werkuren.
Ontdek meer over de opleiding via onze blog!
Het totaalbedrag is afhankelijk van je inschrijving:
Meer informatie over 'Studiekosten en studiefinanciering' vind je hier.
Als ondernemer kan je subsidie aanvragen (20% tot 30% steun) via de KMO-portefeuille om de kwaliteit van je onderneming te verbeteren. LUCA School of Arts is een erkend dienstverlener.
Meer info op 'betaling via KMO portefeuille?'
De opleiding Design for Impact is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen.
Om te kunnen inschrijven voor Design for Impact moet je op het moment van inschrijven ook ingeschreven zijn voor een bachelor- of masteropleiding in het hoger onderwijs of al over een diploma hoger onderwijs beschikken. Verder voldoe je aan de voorwaarden i.v.m. taal en verblijf: meer info.
Stap 1: Registreren/ kandideren
Registreer/ kandideer vanaf 11 januari 2023 via onderstaande knop. Naast het invullen van je gegevens voeg je ook enkele documenten toe zoals je CV en als kan een portfolio. Ook je diploma (of een bewijs van inschrijving in je laatste jaar) voeg je toe.
De deadline voor het indienen (academiejaar 2023-2024):
Stap 2: Evaluatie
We bekijken binnen de week jouw registratie/ kandidatuur en nodigen je uit voor een intakegesprek.
Stap 3: Intakegesprek
Via een pitch stel je jezelf voor en overtuig je ons op een authentieke manier om aan Design for Impact deel te nemen. Wie ben je en wat doe je? Waarvoor sta je en waarom wil je impact hebben? Wat vind je belangrijk en wat wil je veranderen? Wat heb je al bereikt? Wat is je passie? We horen het graag!
Stap 4: Info-avond
Ontving je een positieve evaluatie? Welkom op onze info-avond!
Je aanwezigheid is belangrijk. Je ontvangt informatie over de afzonderlijke modules om zo een doordachte studiekeuze te kunnen maken, afgestemd op je persoonlijke situatie. Ook krijg je alle instructies om te kunnen inschrijven en je Individueel Studieprogramma (ISP) in te vullen ter goedkeuring. Je docenten zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Kortom: jouw garantie op een vlotte start.
Stap 5: Inschrijving
Na de info-avond ontvang je een link om, samen met je toelatingsattest, vlot in te schrijven.
Kandideerde je in september? We raden aan om snel in te schrijven aangezien het academiejaar start.
Benieuwd?
Klik hier voor een virtuele tour op onze campus in Gent!
Contacteer ons:
ingwio.dhespeel@luca-arts.be
fabienne.beernaert@luca-arts.be
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
We geloven dat de designers van de toekomst bedenkers zullen zijn van duurzame oplossingen voor complexe problemen. Ze maakten de transitie van user centered design naar society centered denken en ontwerpen. Ze floreren in cross-disciplinaire teams en kunnen dergelijke teams ook zelf aansturen. Ze zijn getraind in communicatieve, (inter-)creatieve en coachende vaardigheden en hebben een sterk ontwikkelde zelfregulering.
Je wordt begeleid door een mix van professionals en docenten. Experts geven lezingen en workshops, schotelen je real-life cases voor, geven je toegang tot hun netwerk en fungeren als mentor. Daarnaast scherpt het LUCA team je soft skills aan en begeleiden we elke trainee in hun persoonlijke ontwikkeling.
Daan Annemans is ethisch digitaal designer bij Altruïs. Zijn missie luidt: 'designing for happiness'.
Daan studeerde Beeldende Vormgeving aan LUCA-arts Gent in de Digitale Studio, vervolgens behaalde hij een master in de Filosofie op de VUB. Hij doet onderzoek naar hoe we ethiek kunnen toepassen in design processen en hoe we als mensheid beter kunnen omgaan met het digitale. Van ethische web-creatie tot coaching workshops en campagnes, inspireert hij mensen tot altruïsme in de digitale samenleving.
Jasper Bloemen is impact ondernemer en mede oprichter van GLIMPS.bio, een Gentse start-up die op basis van biotech, design en circulaire economie een duurzame toekomst wil vormgeven.
Hij helpt samen met zijn team mee bedrijven, overheden en startende ondernemers en creatives om de duurzame transitie mogelijk te maken, door bijvoorbeeld schaalbare oplossingen voor reststromen in de stad mee te helpen uitbouwen en verbinding te zoeken met social impact. Daarnaast is hij gespecialiseerd in het geven van talks en workshops rond nature-based innovation en het verbinden van ondernemers, designers en wetenschappers rond maatschappelijke uitdagingen. Naast zijn jarenlange ervaring in de academische wereld heeft hij ook twee non-profits mee uit de grond helpen stampen rond het inclusief maken van wetenschap en STEM.
Yonca Braeckman is de oprichter en CEO van Impact Shakers, een globaal impact ecosysteem dat maatschappelijke uitdagingen aanpakt via inclusief ondernemerschap. Ze is een missiegedreven ondernemer en investeerder in ondervertegenwoordigde ondernemers. Ze hielp mee het Belgische en Europese startup ecosysteem uitbouwen en ze is een mentor vele internationale programma's zoals SXSW, Slush Tokyo, General Assembly, Guild Academy, Village Capital, Shapers Impact Capital en begeleidde vele startups op hun eerste stappen in het buitenland. Ze bouwde een nieuwe smart city hub in Gent, Watt Factory. Ze zetelt in de Raad van Bestuur van verschillende non-profits en is de curator van TEDxGhent en de Techstars Startup Digest Reading List over Impact Entrepreneurship. Haar missie is om impact ondernemerschap inclusief te maken.
Tomas De Groote is impact-expert bij de Sociale InnovatieFabriek. De Sociale InnovatieFabriek accelereert en promoot sociale innovatie en dito ondernemerschap in Vlaanderen en Brussel. Tomas stond mee aan de wieg van Impact Wizard, een online tool waarmee organisaties hun maatschappelijke impact kunnen meten en monitoren. Als procesmanager begeleidt hij sociaal innovatoren en sociaal ondernemers rond impact, social business modelling, financieringsmix, en schaalscenario’s. Voor zijn start bij de Fabriek werkte hij als zakelijk coördinator en beleidsmedewerker in het sociaal-cultureel werkveld. Tomas haalde een master in de Psychologie (KULeuven) en de Filosofie (UGent).
Lien De Ruyck is creatief strateeg die organisaties, merken en individuen helpt omdenken. Ondernemer, possibilist & avonturier die gelooft in een maakbare toekomst. Gespecialiseerd in communicatiestrategie, disruptive design en sociale innovatie. Deeltjesversneller in het raakvlak tussen activisme, creativiteit en duurzaamheid. Tribe Chief van We Are Tribe, een collectief dat vanuit een activistische impuls inzet op impact creëren via strategie, content en vormgeving.
Inge Ferwerda is zelfstandig communicatie ontwerper. Haar boodschap is ‘as creatives we have the power’. Inge is een gedreven en ervaren communicatie ontwerper, haar ervaring deed ze op in vele toonaangevende reclamebureaus, waar ze elke gelegenheid benutte om een steentje bij te dragen aan het mee ontwerpen van een betere wereld. Ze is al meer dan 15 jaar docent bij LUCA, eerst in Brussel in de bachelor grafisch ontwerp en de master Social Design, nu bij Beeldende Vormgeving in Gent. Als praktijkonderzoeker ligt haar focus op het coachen en samenwerken met interdisciplinaire teams om slimme oplossingen te ontwerpen die impact hebben. Check haar laatste project dat de Sustainable Development Goals van de VN op elke ontwerptafel wil krijgen > https://creativesforgoooooooooooooooood.com/
Nathalie Goethals is creatief directeur en bezieler van iDROPS en gepassioneerd door het ontwikkelen van nieuwe projecten binnen de zorg. Ze heeft het hart op de tong en is een koppige doorzetster. Nathalie is zich meer dan 10 jaar geleden gaan verdiepen in innovatie en de daarmee gepaard gaande processen en methodologieën wegens het ontbreken van een hands-on aanpak in Vlaanderen en het achterop hinken in vergelijking met Scandinavische en de Angelsaksische landen. Vanuit deze diepgaande interesse heeft zij geleidelijk aan een expertise opgebouwd die zich verder heeft vertaald in het opstarten van iDROPS in 2010.
De Poolse schrijver Igor Walszborszki at elke ochtend rauwe haring en dronk er wodka bij. Hij schreef zijn eerste gedicht na een duik in het frisse ijs. Hij is vier keer genomineerd voor de Nobelprijs. Jill Mathieu niet. Ze is desondanks wel een vrouw van het woord. En als ze iemand haar woord geeft, dan wil ze dat het wat betekent. Daarom werken zij en haar goodcopy.ink collectief van copywriters voor merken die haar klinkers, oxymorons en Oxfordiaanse komma's inzetten om de wereld een streepje beter te maken.
Een team dat streeft naar een nieuwe kijk op onderwijs door het creëren van een warme, ondersteunende en toekomstgerichte co-learning omgeving in nauwe samenwerking met creatieve agentschappen, organisaties en lokale overheden.
Fabienne Beernaert is de energiebron van het Design for Impact team: haar enthousiasme is zonder meer aanstekelijk, ze brengt mensen samen, ze zit nooit zonder ideeën. Als docent en onderzoeker bij Sint-Lucas Gent heeft ze echt haar ding gevonden. Ze begeleidt studenten op een persoonlijke manier in een attitude van levenslang en collaboratief leren. Zo draagt ze haar steentje bij aan innovatie in deze snel wijzigende maatschappij. Haar grondhouding is die van gelijkwaardigheid, een oprecht geloof in het potentieel van de student. Impact, purpose, creatief activisme, design thinking, research, soft skills. Deze smeltkroes van inhoudelijke domeinen boeien haar. Ze gelooft voluit in de kruisbestuiving van disciplines, in het empoweren van de student, in co-creatie, in de cross-over tussen onderwijs, werkveld en onderzoek. Die cross-over is ook het bad waarin ze jullie de ins and outs van design research en design thinking zal meegeven.
Edith Goddeeris versterkt het team vanuit haar expertise in coachings- en communicatievaardigheden. Communiceren mét impact, dat is haar focus. Ze zal jullie de nodige soft skills bijbrengen om vlot en vruchtbaar te kunnen samenwerken door een coachend klimaat te creëren met een constructieve feedbackcultuur. Daarnaast zal ze jullie coachen in het concretiseren en verhelderen van jullie doelstellingen. Edith is naast docent Communicatie bij LUCA ook actief als loopbaancoach bij Kessels & Smit en (trainings)actrice en als communicatietrainer bij Klein Barnum. Ze geeft ook theaterles in het deeltijds kunstonderwijs. https://edith.works
Ingwio D'Hespeel is aanspreekpunt en coördinator van het Design for Impact programma en zal mee de Impact Design Student Teams begeleiden.
Hoewel Wio’s lesgeven de laatste jaren vooral focuste op ui/ux, design thinking en idea generation, ziet hij zichzelf niet als expert in een specifieke design tak. ‘Mijn specialisatie is niet specialiseren,’ hoor je hem vaak zeggen. ‘Mijn favoriete plek is op het kruispunt waar verschillende disciplines elkaar ontmoeten’. Wio heeft een achtergrond als ingenieur architect, was lang docent in een IT-opleiding, is gefascineerd door fysica, dompelt zich graag onder in immaterieel erfgoed, blikt terug op een bescheiden -ahum - ‘quarter century musical career’, bereidt een onderzoek voor rond 'creativity in lucid dreams', heeft een onblusbare passie voor onderwijsinnovatie, enz… Kruispunten genoeg dus!
Samen maak je meer impact! Daarom bouwen we hard aan een enthousiast en divers impact netwerk: creatieve agencies, impact organisaties, acceleratoren, sociale ondernemers, startups, lokale overheden, andere opleidingen, ...
We Are Tribe is een collectief dat vanuit een activistische impuls inzet op impact creëren via strategie, content en vormgeving.
Altruïs wil het welzijn in de digitale samenleving een boost geven zodat het digitale ons helpt om een beter leven te leiden, voor samenleving en planeet.
Creatives for goooooooooooood 's mission is to put the SDGs on the desk of every creative, and in every meeting room they enter.
Sociale InnovatieFabriek accelereert en promoot sociale innovatie en dito ondernemerschap in Vlaanderen en Brussel.
Impact Shakers pakt complexe maatschappelijke uitdagingen aan via inclusief ondernemerschap.
iDROPS begeleidt innovatietrajecten rond zes maatschappelijke uitdagingen: Care, New Learning, Sustainability, Superdiversity, Global Innovation en Community Building.
GLIMPS.bio is een Gentse start-up die op basis van biotech, design en circulaire economie een duurzame toekomst wil vormgeven.
Strategies and Leaders is een coöperatief strategisch adviesbureau met jaren ervaring in het voortstuwen van strategische processen en de implementatie ervan. Strategies and Leaders werkt enkel voor organisaties en bedrijven die een betere wereld als missie hebben.
Goodcopy.ink is een copywriting collectief. Ze schrijven goeie copy voor goed volk.
Volmaakt bouwt aan een inclusieve wereld via de kracht van design. Ons designlabel verbindt ontwerpers en maatwerkbedrijven en ontwikkelt sociaal duurzame designproducten.
ToolBox en haar vrijwillige professionals helpen sociale, milieu- en culturele organisaties om nieuwe vaardigheden te verwerven en oplossingen op maat te ontwikkelen.
Wij zijn bigtrees. Een advies-en communicatiebureau dat focust op duurzaamheid via drie pijlers: consultancy, branding en go-to-market.