Instrument/Zang vormt je als uitvoerend musicus. Het aangeboden curriculum is flexibel, zodat je een individueel studieprogramma kan samenstellen in functie van je sterke kanten en interesses. Je kan een accent leggen op uitvoeringspraktijk, focussen op de creatie van eigenzinnige artistieke projecten of je profileren als sociaal-educatief musicus.
Wil je uitvoerend musicus worden, dan kun je kiezen voor een traject dat solistisch gericht is of ensemble-, kamermuziek – of orkestgericht. Pianisten kunnen een specifiek accent leggen door zich te concentreren op de kunst van het begeleiden. Wil je als leraar je liefde voor muziek doorgeven, dan kun je daar tijdens je opleiding al de basis voor leggen. Ga je voor allround musicus, dan hou je alle opties open, inclusief die van het onderzoek.
Ben je nog niet zeker van je eigen profiel, dan helpen docenten en trajectbegeleiders je dat te ontdekken. Van zodra je voor een specifiek profiel hebt gekozen, kun je nog steeds je eigen accenten leggen. Je stelt immers zelf van jaar tot jaar een groot deel van je individuele studieprogramma samen.
EDUCATIEVE MASTER
Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen de artistieke master of de educatieve master. In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties maar word je ook voorbereid op een professionele carrière in het artistiek-educatieve werkveld (deeltijds kunstonderwijs,leerplichtonderwijs, non-formele kunsteducatie). De educatieve masteropleiding is immers zo opgevat dat het educatieve en het artistieke elkaar versterken. Kies je voor de artistieke master en ben je ook geïnteresseerd in educatie? Dan kan je na het behalen van je masterdiploma Muziek instromen in het verkorte eenjarige traject van de educatieve master.
MASTERCLASSES, SYMPOSIA EN INTENSE PRAKTIJKERVARINGEN
De opleiding organiseert jaarlijks interessante masterclasses, workshops en clinics met externe experten, gerenommeerde buitenlandse instrumentalisten, muziektherapeuten en- pedagogen.
De muziekpraktijk staat centraal op onze campus. Je musiceert niet alleen tijdens je praktijklessen of zelfstudie, maar participeert ook in onze ensembles, koren en orkesten en de prestigieuze artistieke producties. Deze ervaringen vormen je tot een teamspeler.
Vanaf het tweede bachelorjaar kan je je opleiding in overleg met je docenten ook uitbreiden en internationale ervaringen opdoen via diverse uitwisselingsprogramma’s. Hiervoor kan je een beurs verkrijgen.
Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten voor bachelor en voor master.
“Ik ben gekomen voor mijn docent hoofdvak, maar bij LUCA gebleven voor al de rest.”
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF
Contacteer ons:
Campus Lemmens
Lemmensberg 3
3000 Leuven
+32 2 447 15 00
info.lemmens@luca-arts.be
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
"Ik ben op het Lemmens binnengekomen met een duidelijk doel: Trombonist worden in een orkest. En ik heb effectief alle dingen meegekregen die me in staat hadden moeten stellen om dit te worden. Maar het is een andere richting uitgegaan, weliswaar ook in de muziekindustrie.
Wat ik vooral onthoud en nog steeds vandaag gebruik is het netwerk rond het Lemmens. Er was en is een openheid om over muurtjes heen te kijken. Het is misschien een boutade maar wat ik leerde in de cafetaria en bij de studentenclub zijn minstens even belangrijk (en leuk) als de vakken en de liefde voor en kennis van muziek die ik er meekreeg."
Heb je een Master in de muziek? Wil je je artistieke niveau als uitvoerder verbeteren? Ben je op zoek naar een vervolmakingscyclus in de muziek met een onderzoekscomponent? LUCA School of Arts, Campus Lemmens organiseert een twee-jarige Master na Master opleiding. Met deze opleiding kan je je ingang in de professionele wereld voorbereiden: je kan repertoire voor audities en wedstrijden instuderen, twee recitals in het kader van openbare concertreeksen geven en jouw inzichten in de uitvoeringspraktijk door artistiek onderzoek verdiepen.
Je kiest tussen drie specialisaties: solist, kamermuziek (voor reeds gevormde ensembles), hedendaagse muziek
Je krijgt 1,5 uur les per week door de gekozen docent, twee masterclasses met toppedagogen en begeleiding in het ontwikkelen van een artistiek onderzoeksproject. De opleiding biedt je ook een recital tijdens een openbare concertreeks, een demo-opname en ondersteuning om een tweede recital te vinden.
De onderzoekscomponent van de Master na Master opleiding is sterk verbonden met je uitvoeringspraktijk. We willen geen musicoloog van je maken maar een kunstenaar wiens praktijk hand in hand met onderzoek gaat. Om dit doel te bereiken, zal je door een onderzoekspromotor begeleid worden. In functie van jouw talenten, interesses en doeleinden zal de onderzoekspromotor je helpen om een nuttig onderzoeksproject te ontwerpen en uit te voeren. De onderzoekspromotor is een uitvoerder met ervaring in artistiek onderzoek.
TOEKOMSTPERSPECTIEVEN
Als Master in Muziek kan je heel wat kanten uit.
Als ondernemer-kunstenaar kan je solistische en kamermuziekprojecten creëren, vind je de weg naar theater- en productiehuizen of ga je een schitterende toekomst tegemoet als arrangeur, componist, programmator of dirigent.
Als educatief kunstenaar heb je lesbevoegdheid in het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO), andere onderwijsvormen, non-formele kunsteducatie en maatschappelijk-artistiek werk. Als uitvoerend musicus ben je klaar om aan audities deel te nemen van gerenommeerde orkesten en ensembles.
"Op campus Lemmens heb ik mezelf heel breed kunnen en mogen ontwikkelen. Alle aspecten van het muzikant zijn werden gevoed en uitgedaagd. Ik ben er ook op persoonlijk vlak enorm gegroeid, met vallen en opstaan. De sterke en snelle leesbasis die ik daar heb meegekregen, heeft me later op de arbeidsmarkt ook erg veel voordelen gegeven.”
In onze muziekopleiding is je eigen persoonlijkheid het vertrekpunt. Bij je groeiproces zijn je docenten geen leraren die werkwijzen opleggen, maar coaches die je helpen om eigen oplossingen te bedenken en je eigen verhaal te vertellen. Voor onze docenten bestaat er geen mooiere uitdaging dan je te ondersteunen en te inspireren. In het begin lopen ze vóór je, dan naast je en op het eind van je studie loop jij voorop.
Art in Context | David Lodewyckx |
Bart Geerts |
Maxime Waladi | Barbara Vandendriessche | |
Art Philosophy | Annelies Monseré | |
Chamber Music | Ludwig Albert | |
Christel Kessels | ||
João Carlos Victor | Geert De Bièvre | |
Griet Cornelis | Roeland Hendrikx | |
Benny Wiame | ||
Choir | Kurt Bikkembergs | |
Ear Training | Jos De Rijck | Bart Van Caenegem |
Early Music (Atelier) | Alamire Foundation | |
Folk Music (Atelier) | Pieterjan Van Kerckhoven | |
Harmony | Geert Van der Straeten | Kris Wittevrongel |
Lut Verbeke | ||
Music Analysis | Jeroen D'hoe | |
Music History | David Lodewyckx | |
New Music (Atelier) | Geert De Bièvre | |
Opera | Thomas Blondelle | |
Orchestra | Ivan Meylemans | Michel Tilkin |
Orchestral Instruments (Atelier) | Michel Tilkin | |
Piano accompanist | Rita Degraeuwe | Filip Martens |
Roeland Vermeulen | Dorenda Notermans | |
Peter Jeurissen | ||
Practical Harmony | Marc Deckers | |
Professional Toolkit | Peter Anthonissen | Jeroen Vanbever |
Research in Performing Arts | Jeroen D'hoe | |
Rhythm | Tom Pipeleers | |
Transposition | Jeroen Vanbever |